2018_19
Guia docent 
Facultat de Lletres
A A 
català 
Antropologia Mèdica i Salut Global (2014)
 Assignatures
  ALIMENTACIÓ, SALUT I CULTURA
DADES IDENTIFICATIVES 2018_19
Assignatura (*) ALIMENTACIÓ, SALUT I CULTURA Codi 12835110
Ensenyament
Antropologia Mèdica i Salut Global (2014)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
3 Obligatòria Primer 2Q
Modalitat i llengua d'impartició Veure grups activitat
Prerequisits
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
GRACIA ARNAIZ, MARIA ISABEL
Adreça electrònica mabel.gracia@urv.cat
Professors/es
GRACIA ARNAIZ, MARIA ISABEL
Web
Descripció general i informació rellevant L’objectiu d’aquesta assignatura es doble. En primer lloc anem a mostrar la pertinença d’abordar l’estudi de l’alimentació com un fet multidimensional que la seva forma i contingut es desenvolupen en societats que son essencialment heterogènies i dinàmiques. En aquest sentit les dimensions física, psicològica i social dels éssers humans apareixen estretament vinculats i recíprocament implicades en les seves pràctiques alimentàries si be la seva entitat biològica es producte de la naturalesa i està condicionada per les seves exigències, la seva identitat espiritual, dotat de pensament i raó, es capaç de transcendir les lleis naturals, particularment quan interactua amb altres congèneres dintre de sistemes organitzats. Acceptar aquesta premissa no suposa adoptar una concepció dualista entre lo innat i lo adquirit, la fisiologia o el imaginari o entre lo material i lo cultural, sinó tot lo contrari. La alimentació humana constitueix un espai privilegiat per l’anàlisi relacional de dita dualitat. Per aquesta raó es mostrarà que estudiar a “les persones que mengen” exigeix convocar a les diferents formes de coneixement per a que actuïn aplicant una mirada holística i comparativa. En segon lloc, es farà una revisió dels estudis socioantropològics de l’alimentació que planteja la necessitat de dialogar amb les diverses disciplines que estudien l’alimentació humana. Es debatrà sobre la possibilitat i els límits d’establir marcs interdisciplinaris que portin lo social i lo cultural cap a lo biològic i viceversa i que permetin superar les recurrents aproximacions reduccionistes i descontextualizats que impregnen les aproximacions científiques. Aquest exercici, que implica un debat epistemològic de doble sentit, ha de proporcionar una interseccionalitat avui per avui absent en bona part de la literatura sobre alimentació, salut i cultura.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent