2018_19
Guia docent 
Facultat de Lletres
A A 
català 
Antropologia Mèdica i Salut Global (2014)
 Assignatures
  LES ORIENTACIONS FENOMENOLÒGIQUES: COS I CULTURA
   Fonts d'informació
Bàsica
Sessió 1

Textos que cal preparar per la classe presencial:

1. Mari Luz Esteban, “El estudio del cuerpo en las ciencias socials.” Capítol 1, dins:

Antropología del cuerpo. Género, itinerarios corporales, identidad y cambio. Pàgines 19-27. Barcelona: Edicions Bellaterra, 2004.

2. Nancy Scheper-Hughes i Margaret Lock, “The Mindful Body: A Prolegomenon to Future Work in Medical Anthropology.” Medical Anthropology Quarterly 1(1), new series: 6-41, 1987.

Text que cal preparar per la tasca:

3. Susan M. DiGiacomo, “La metáfora como enfermedad: dilemas posmodernos en torno a la representación del cuerpo, la mente y el padecimiento.” Trad. Enric C. Sumalla. Dins: Evidencias y narratives en la atención sanitaria: una perspectiva antropológica (lectura obligatòria: només pàgines 35-81). Angel Martínez-Hernáez, Lina Masana, y Susan M. DiGiacomo, coords. Col.lecció Antropologia Mèdica, 11. Tarragona: Publicacions URV, 2013. (Original en anglès també disponible al Moodle: “Metaphor as Illness: Postmodern Dilemmas in the Representation of Body, Mind and Disorder.” Medical Anthropology 14:109-137, 1992.).

Sessió 2

Textos que cal preparar per la classe presencial:

1. Havi Carel,  “Phenomenology and its application in medicine.” Theor Med Bioeth 32:33-46, 2011.

2. Havi Carel & Jane Macnaughton, “ ‘How do you feel?’ Oscillating perspectives in the clinic.” Lancet 379:2334-2335, 2012.

3. Havi Carel, “Phenomenology as a resource for patients.” Journal of Medicine and Philosophy 37:96-113, 2012.

Sessió 3

Text que cal preparar per la classe presencial:

1.  Thomas J. Csordas, “Embodiment as a Paradigm for Anthropology.” Dins: Body/Meaning/Healing. Thomas J. Csordas. Pàgines 58-87. New York: Palgrave Macmillan, 2002. (Publicat originàriament a Ethos 18(1):5-47, 1990).

Textos que cal preparar per la tasca:

2.  Thomas J. Csordas, “Modos somáticos de atención.” DinsCuerpos plurales. Antropología de y desde los cuerpos. Silvia Citro, coord. Buenos Aires: Biblos, 2010. (Original en anglès també disponible al Moodle: “Somatic Modes of Attention.” Cultural Anthropology 8(2):135-156, 1993.)

3. Thomas J. Csordas, “Introduction: The Body as Representation and Being-in-the-World.” Dins: Embodiment and Experience: The Existential Ground of Culture and Self.  Pàgines 1-24. (lectura obligatòria: només pàgines 1-12). Thomas J. Csordas, ed. New York: Cambridge University Press, 2004.

Textos que cal preparar per la tasca:

4. Havi Carel, “‘I am well, apart from the fact that I have cancer’: Explaining well-being within illness.” Dins: Philosophy and Happiness, Lisa Bortolotti (ed.), pàgines 82-99. Basingstoke: Palgrave, 2009.

5. Havi Carel, “Ill, but well: A phenomenology of well-being in chronic illness.” Dins: Disability and the Good Human Life, Jerome Bickenbach, Franziska Felder, i Barbara Schmitz (eds.). Cambridge and New York: Cambridge University Press, 2013.

Sessió 4

Textos que cal preparar per la classe presencial:

1. Byron J. Good, “El cuerpo, la experiencia de la enfermedad y el mundo vital: una   exposición fenomenológica del dolor crónico.” Capítol 5, dins: Medicina, racionalidad y experiencia: Una perspectiva antropológica. Pàgines 215-246. Barcelona: Edicions Bellaterra, 2003 [1994].

2. Albert Espinosa, “Segon descobriment: no existeix la paraula dolor.” Dins: El món groc, pàgines 37-42. Barcelona: Delbolsillo/Random House Mondadori, 2008.

Textos que cal preparar per la tasca:

3. Irena Madjar, capítol 5, “The Lifeworld of Inflicted Pain: Patients’ Perceptions of Others, Pain, and Self,” pàgines 95-118, i capítol 6, “Inflicting and Relieving Pain: The Lifeworld of Nursing Practice,” pàgines 119-150 (lectura obligatòria: només capitols 5 i 6, pàgines 95-150). Dins: Giving Comfort and Inflicting Pain, Alberta, Canada: Qual Institute Press, 1998.

Complementària