Medicina (1994) |
Assignatures |
PSICOLOGIA MÈDICA |
Continguts |
DADES IDENTIFICATIVES | 2011_12 |
Assignatura | PSICOLOGIA MÈDICA | Codi | 14011007 | |||||
Ensenyament |
|
Cicle | 1r | |||||
Descriptors | Crèd. | Crèd. teoria | Crèd. pràctics | Tipus | Curs | Període | ||
7.5 | 4 | 3.5 | Troncal | Tercer | Anual |
Continguts | Atenció personalitzada | Avaluació |
Fonts d'informació |
Tema | Subtema |
1 L’estructura psicològica del subjecte humà. Els processos evolutiu i involutiu. Expressions normals del comportament psíquic. | 1.1 Conceptes generals, historia i epistemologia de la PM. Criteris sobre la normalitat i patologia dels comportaments humans (estadístics, socio-culturals i clínics). Lectura interdisciplinaria i psicogeneitat de la salut i malaltia. Sentit i significació del model bio-psico-social en l'anàlisi dels comportaments humans. 1.2 Primera aproximació a l'estructura psíquica del subjecte humà La dialèctica entre l'herència i el medi ambient. Valoració dels processos filogenètic i ontogenètic. Les primeres experiències del nen i la seva influència en la patobiografia. Els períodes crítics i la seva influència en la identitat del subjecte i la seva vida socio-familiar. El desenvolupament intel·lectual i afectiu del nen. Estadis del desenvolupament i valoració psico(pato)lògica. El procés involutiu. |
2 Primera aproximació a la pràctica mèdica. Els tipus de pacients i tipus de malaltia. Els contexts psicosocials. | 2.1 Els tipus de pacients a l'atenció primària de salut i el seu valor psico(pato)lògic: pacient somátic, hipocondriac, psicosomàtic, somatopsíquic, múltiple, comunicador de problemes i psiquiàtric. 2.2 Tipologia de la malaltia: tipificada o no clínicament i/o manifestada o no al sistema sanitari i/o amb o sense patiment psíquic . 2.3 Perfils de pacients segons tipus de pacient i tipus malaltia. |
3 Els suports neurobiològics (neuro-endocrí-immune) del comportament psíquic i els sistemes neurotransmissors i (psico)somàtics de regulació. | 3.1 Recordatoris sobre l'estructura i comunicació interneural. Els grans sistemes de neurotransmissió. 3.2 El Sistema Nerviós Central (SNC). Funcions de les àrees corticals de projecció i associació, de les estructures diencefàliques, del sistema reticular i del sistema límbic en els comportaments humans. Les grans funcions neuropsicològiques i alteracions generals (afasies, agnosies, apraxies). 3.3 El Sistema Nerviós Vegetatiu (SNV). Valoració de les diverses dinàmiques neurotransmissores i la seva articulació amb els comportaments psicosomàtics. 3.4 El Sistema Endocrí i la psico(pato)logia psicosomàtica. L'articulació amb el SNC i el SNV. 3.5 El Sistema Immune i les aportacions de la psicoimmunologia 3.6 Les articulacions dels sistemes anteriors davant la síndrome de l'estrés i altres. |
4 L’estructura de la personalitat | 4.1 Els comportaments humans i la teoria de l'aprenentatge. L'aprenentatge i els processos de condicionament i cognitius. Fonaments sobre la seva aplicació a la terapèutica. 4.1.1 Els models tipològics i/o factorials. de la personalitat. Valoració dels diferents estadístics aplicats a l'estudi del comportament humà. Introducció conceptual a les tècniques multivariables especialment a l'anàlisi factorial. 4.1.2 Els models empírics de Cattell i Eysenck i l'estructura de la personalitat. La seva influència en la terapèutica. 4.1.3 Aportacions dels models conductuals i/o cognitius en psico(pato)logia. Reflexió crítica d'aquests models. 4.2 Els comportaments humans i els models psicodinàmics. 4.2.1 L'aparició de la psicoanàlisi i la seva influència en la psico(pato)logia. 4.2.2 L'estructura de "l'aparell psíquic". Conflicte i mecanismes de defensa. L'evolució del nen. La seva influència a la clínica i a la terapèutica. 4.2.3 Altres models psicodinàmics. 4.2.4 Reflexió crítica al voltant d'aquests models. 4.3 El model psicobiològic de Cloninger. Reflexió crítica. |
5 L’estructura perceptiva i la personalitat | 5.1 Característiques fonamentals de la sensació i percepció (receptor - transmissor - efector o conducta). 5.2 Lleis principals de la percepció (teoria guestáltica). Percepció, significació i comportament (les il·lusions perceptives i la seva determinància). 5.3 Els components receptor, simbòlic i afectiu. Relació entre la percepció i la vida afectiva o emocional. La percepció del temps i de l'espai. 5.4 Percepció i l'estructura de la personalitat. Motivació i els factors socials com a determinanrts de la percepció. |
6 Introducció a l'exploració psico(pato)lògica. Psico(pato)logia de les diverses funcions. Introducció genèrica als trastorns psiquiàtrics i a les tècniques psicoterapèutiques | 6.1 L'anamnèsi i la patobiografia. Exploració biològica, neuropsicològica, psicomètrica i projectiva. 6.2 Descripció i valoració d'alguns instruments d'exploració testològica (aplicació práctica: al seminari) 6.3 Psico(pato)logia de la memòria, la percepció, la intel·ligència, el pensament i el llenguatge. 6.4 Psico(pato)logía de la psicomotricitat, l'afectivitat i el son. 6.5 Psico(pato)logia de la resposta sexual humana. 6.6 Psico(pato)logia dels comportaments d'addicció o dependència. 6.7 Psico(pato)logia del comportaments alimentaris (seminari) 6.8 Introducció genèrica dels trastorns neuròtics i psicòtics. 6.9 Introducció genèrica a les tècniques psicoterapèutiques. |
7 La psicosomàtica i la psicogeneitat de les patologies mèdiques. Els trastorns posicosomàtics més significatius | 7.1 Fonaments teòrics i clínics. Els mecanismes generals del trastorns psicosomàtics (TP). 7.2 L'associació dels TP amb els períodes crítics i els Life Events de la patobiografia. 7.3 Alguns resultats significatius en la relació: psicosomàtica i metabolisme 7.4 Les expressions psicosomàtiques generals del SNV en els síndromes de l'ansietat, de l'estrès i depressiformes. 7.5 Els TP en el sistema cardiovascular i la seva relació amb el patró de comportament tipus "A" (neurosi cardíaca, coronariopaties, hipertensió vascular...) 7.6 Les manifestacions en els aparells respiratori, digestiu, ginecològic (menarquia, menopausa...), dermatològic (p.e.: dermatosi psicosomàtica i els estigmes de determinància religiosa...) 7.7 El dolor crònic i la seva psicogeneitat (seminari) |
8 Segona aproximació a la pràctica mèdica: La relació "Metge-Pacient. (Seminari) |
8.1 Els contexts socioculturals d'aquesta relació. 8.2 El context de la pròpia estructura sanitària en el seu conjunt i la seva influència en la relació metge-pacient. 8.3 Emocions, sentiments i fantasies en la relació assistencial sanitària, tant per part del pacient com per part de l'equip sanitari. Transferència i contratransferència entre metge i pacient. Frustració, impotència, culpa i depressió, originades en la relació terapèutica. 8.4 Estructura de la comunicació en la relació assistencial. Comunicació verbal i no verbal. 8.5 La clínica psicobiològica del maltractament infantil |
9 El pacient crònic i/o terminal. (Seminari) |
9.1 Actituds i comportaments en les situacions de cronicitat, en patologies terminals i en la mort. Repercussions en el medi sociofamiliar i en el mateix equip assistencial. 8.6 L'abordatge multidisciplinar de l'equip terapèutic i el "burnout" |
Seminaris: 1. El dolor crònic. 2. Anàlisi de la relacio metge-pacient 3. Psicopatologia dels comportaments alimentaris. 4. CAS CLÍNIC INTEGRAT: * Valoració Psico(pato)lògica * VAloració psico-social * Eines d'screening * Relació Assistencial (Discussió clínica – Debat) 5. Avaluació Seminaris + Cas Clínic |
Temes monogràfics d'especial significació en la clínica mèdica que permeten la participació activa i discussió sobre els fenòmens psico(pato)lògics. Especial valoració del CAS CLÍNIC INTEGRAT amb les altres assignatures de tercer amb treball d'análisi i discussió clínica grupal. |