2014_15
Guia docent 
Facultat de Medicina i Ciències de la Salut
A A 
català 
 
 
Grau de Medicina (2009)
 Assignatures
  PSICOLOGIA MÈDICA
DADES IDENTIFICATIVES 2014_15
Assignatura (*) PSICOLOGIA MÈDICA Codi 14204008
Ensenyament
Grau de Medicina (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
6 Formació bàsica Segon 1Q
Modalitat i llengua d'impartició Veure grups activitat
Prerequisits
Departament Medicina i Cirurgia
Coordinador/a
AGUILERA INÉS, FRANCISCO JOSÉ
Adreça electrònica josealfonso.gutierrez@urv.cat
franciscojose.aguilera@urv.cat
elisabet.vilella@urv.cat
lourdes.martorell@urv.cat
joan.depablo@urv.cat
gladys.magrinya@urv.cat
gloria.albacar@urv.cat
anamilena.gaviria@urv.cat
fernando.lopez@urv.cat
Professors/es
GUTIÉRREZ ZOTES, JOSÉ ALFONSO
AGUILERA INÉS, FRANCISCO JOSÉ
VILELLA CUADRADA, ELISABET
MARTORELL BONET, LOURDES
DE PABLO RABASSÓ, JOAN
MAGRINYA VINYES, GLADYS
ALBÀCAR SANCHO, GLÒRIA
GAVIRIA GOMEZ, ANA MILENA
LÓPEZ SECO, FERNANDO
Web
Descripció general i informació rellevant La Psicologia Mèdica es una disciplina fonamentalment de praxis clínica que, especialment en l’actual situació sanitària en la que es excepcional disposar de serveis de psicologia clínica i/o de la salut, té o pot tenir un valor transversal en el conjunt de dispositius de diagnòstic i/o intervenció teraoèutica. Es tractaria d’assolir habilitats i competències que facilitin la millor aproximació al tema de la psicogeneitat clínica i pugui significar un recurs complementari important per valorar, si s’escau, la presència i conseqüències dels factors psíquics implicats en la tasca assistencial referits a la gènesi, al procés i a la resolució del episodi patològic. Objectiu Global de l'assignatura L' ensenyament de la Psicologia Mèdica té al nostre entendre un objectiu fonamental: proposar a l'alumne de segon curs de Medicina algunes qüestions i reflexions al voltant de la influència de l'anomenat "factor psíquic o psicopatològic" en els diferents processos de la salut i de la malaltia. Considerem, doncs, important que, des d'una perspectiva epistemològica bio-psico-social, l'alumne conegui els aspectes fonamentals tant de la psico(pato)logia humana com dels seus determinants neurobiològics, que sovint seran presents en la dinàmica salut-malaltia i en la relació metge-pacient. Això implica assolir certs conceptes i capacitats referents a: • Ser capaç de valorar els criteris generals i els específics més importants de diferenciació entre els comportaments psicològics i els psicopatològics tan en l’àmbit de les funcions neuropsicològiques com en l’ àmbit de les funcions emotives. • Conceptualitzar adequadament i valorar clínicament les diverses expressions psicosomàtiques, de tal manera que l’alumne disposi de la formació i informació mínima suficient per a contextualitzar els processos i els estats patològics de la clínica mèdica dins la triada bio-psico-social. Cal, en aquest sentit, poder analitzar les importants dades epidemiològiques de la psicogènesi de importants patologies biomèdiques. • Modificar conviccions errònies, habituals en la població, sobre comportaments especials referents a l’addició i/o l’expressió fòbica tant de substàncies com de conductes específiques com l’addicció al joc, al estudi o al treball per posar uns exemples significatius, precisant-hi tant els conceptes clínics adients facilitant la discussió crítica. • Treballar especialment temes especialment significatius per als alumnes i que seran importants en la seves tasques especialment de la assistència primària : per exemple, la psicopatologia dels comportaments alimentaris, la resposta sexual humana i els seus trastorns més prevalents, les malalties terminals etc. • Ser capaç d’establir una relació adequada tant amb el pacient i família com amb els altres membres del equip terapèutic. De manera especial en el seminari sobre “la relació metge-pacient” l’alumne té l’ocasió d’analitzar els trets més significatius d’aquesta relació i de valorar les tècniques de la comunicació verbal i, especialment, no verbal. El propi patiment psíquic del personal sanitari i les estratègies que es poden utilitzar, com els “Grups Balint”, son també un objectiu d’aquest ensenyament.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent