2008_09
Guia docent 
Facultat de Ciències Jurídiques
A A 
català 
 
 
Treball Social (2001)
 Assignatures
  HABILITATS I TECNIQUES EN TREBALL SOCIAL
   Continguts
Tema Subtema
La comunicació, aspectes generals 1- La comunicació: la paraula, el gest i la representació.
• Concepte i perspectives teòriques
• Procés comunicatiu
• Elements del procés de comunicació
• Axiomes de la comunicació segons P. Watzlawick
• Comunicació digital i analògica
• L’entorn de la comunicació. Anàlisi del context

La comunicació i la relació 2- La comunicació: context interpersonal
• La comunicació interpersonal: un recurs per a les relacions amb les persones

3- Dimensions i característiques de la comunicació interpersonal
• La funció interactiva i interdependent de la comunicació
• Identificar les regles d’oportunitat o inoportunitat del context i els objectius de la comunicació interpersonal
• El comportament i la comunicació: el comportament verbal (llenguatge digital) i el no verbal (llenguatge analògic)
• Obstacles en la comunicació interpersonal
• Facilitadors de la comunicació interpersonal

4- Estils de comunicació
• Estils assertius. Estil agressiu
• Comportaments verbal i no verbal d’ambdós estils

5- Diferents habilitats per a la comunicació
• L’escolta, les preguntes , la negociació, la retroalimentació,
ser positiu i recompensant, missatges jo, acords parcials,
síntesi i resum, empatitzar.

L'entrevista en Treball Social • L’entrevista en treball social.
• Tipus d’entrevista segons procés, estructura, objectius i entrevistat
• Enquadrament de l’entrevista o setting
• Fases de l’entrevista
• Posicionament de l'entrevistador. Qualitats imprescindibles de l'entrevistador
•Transferència i contratransferència en l’entrevista
• Habilitats i instruments per entrevistar
• La primera entrevista, l’entrevista de devolució, l’entrevista de seguiment
• L’anamnesi i la recollida de dades
• Elements per ordenar la informació: genograma, mapa de relacions familiars