2023_24
Guía docente 
Facultad de Ciencias Jurídicas
A A 
castellano 
Grado en Trabajo Social (2009)
 Asignaturas
  DEONTOLOGÍA DEL TRABAJO SOCIAL
DATOS IDENTIFICATIVOS 2023_24
Asignatura (*) DEONTOLOGÍA DEL TRABAJO SOCIAL Código 15224102
Titulación
Grado en Trabajo Social (2009)
Ciclo
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
3 Obligatoria Tercer 2Q
Modalidad y lengua de impartición Ver grupos de trabajo
Prerrequisitos
Departamento Antropología, Filosofia y Trabajo Social
Coordinador/a
ABELLÁN HERNÁNDEZ, ELISA
Correo-e elisa.abellan@urv.cat
Profesores/as
ABELLÁN HERNÁNDEZ, ELISA
Web
Descripción general e información relevante

Existeix un consens entre els professionals i acadèmics del Treball Social que en l'exercici de la professió s'aborden de manera continua conflictes ètics on s'evidencia que les qüestions d'ètica, moral i valors són una part inevitable i fonamental de la identitat i exercici de la professió. Això és degut a que molta part del nostre treball consisteix en prendre decisions sobre tercers.

L'actuació davant dels casos particulars implica entrar en conflicte amb drets, deures, valors, principis....desencadenant qüestions, problemes i/o dilemes ètics. Per aquest motiu, el Treball Social, com totes les professions que estan al servei de les persones, ha d'integrar valors ètics entre els professionals, i tenir eines per poder afrontar i responsabilitzar-se de les decisions que planteja l'exercici de la pràctica professional i promoure les virtuts professionals.

La dimensió pragmàtica de l'ètica dóna el nivell de concreció de la pràctica diària i per això,  cal acceptar la necessitat d'establir uns valors comuns basats en els principis bàsics del Treball Social: autodeterminació, individualització, acceptació, actitud exempta de judicis de valor, secret professional, etc., a partir dels quals s'han desenvolupat els diferents codis d'ètica.

El codi deontològic del TSCAT constitueix el conjunt de normes i principis que el professional de treball social té com a referència i que pretén donar criteris generals que puguin ser una guia sobre com haurien de ser les nostres conductes; però tot i així, no podran resoldre tots els conflictes que es plantegen en la pràctica. Aquest sorgeix com a resposta a una necessitat global de redefinir tot el que va sorgint al voltant de l’ètica i la deontologia professional i en aquest moment es troba en plena revisió. Cal dir que tant importants són els codis deontològics i/o ètics que les declaracions de principis ètics que els inspiren i fonamenten. És a dir tant important és el compliment dels deures exigibles com el conèixer la seva fonamentació, el que dona sentit i significació a la professió.

Així , la deontologia professional fonamenta l'existència dels col·legis professionals que possibilita que el TS no es trobi sol i que serveix com una guia per a procurar l’excel·lència professional i evitar les males praxis constituir-se en garant de les bones pràctiques professionals. 

Tanmateix no podem deixar de banda com les organitzacions on treballem han de respondre èticament i amb transparència davant la ciutadania. D’aquí l’existència dels diferents comitès on poden participar els/les professionals del Treball Social (CDP, CESSC, ERESS...) i d’on es deriven diferents nivells de responsabilitat.

Per aquest motiu amb aquesta assignatura es fomentarà molt l’anàlisi crític i la reflexió fonamentada i s’ensenyarà la metodologia deliberativa imprescindible per a resoldre els dilemes i/o problemes ètics. Aquests apareixen cada vegada més pel difícil i complex context social en que vivim i abordar la quotidianitat en l’aula ens ha de permetre recordar, protegir i executar l'encàrrec professional que se'ns fa: millorar la qualitat de vida de les persones amb ‘augment del seu benestar personal i social i, l'extensió de la justícia social.

Cal tenir present que aquesta assignatura no permet capacitar suficientment als futurs professionals per afrontar la complexitat de les situacions en les que es trobaran però pot permetre assentar unes bases per conèixer a què s’enfronten.

 

(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.