2014_15
Guia docent 
Facultat de Ciències Jurídiques
A A 
català 
 
Grau de Treball Social (2009)
 Assignatures
  MODELS I TÈCNIQUES D'INTERVENCIÓ SOCIAL
   Continguts
Tema Subtema
CONCEPTES CLAUS PER LA INTERVENCIÓ SOCIAL

Concepte d'ajuda: l’ajuda en la vida quotidiana , professionalització de l’ajuda facilitació
La relació un denominador comú: significants i transcendència. – mitjà fonamental per ajudar a les persones–
El vincle com generador de seguretat i confiança: la relació profunda i els sistemes de vincular-se. – relació de confiança significativa, que permet la resolució dels problemes a partir d eles capacitats i potencialitats de les persones.
Conceptes Inherents al procès d'atenció a les persones: canvi– resistència y reluctància. – algunes claus para treballar el canvi. – contradiccions y els seus límits. – interdependència y dependència. – equilibri dinàmic, ruptures y re equilibris.
LA INTERVENCIÓ DIRECTA.





Concepte d'intervenció. El fet d'intervenir. El canvi com objecte d’intervenció.
Variables que intervenen en l'elecció de la intervenció.
Característiques de la intervenció directa.
Estructuració de la relació de treball amb les persones.
El primer encontre amb el servei, i amb el treballador social.
Formes d'intervenció. Bases per la classificació de la intervenció: directa i indirecta.

L’ INDIVIDU I LA DEMANDA
El client, l’usuari, diferencies conceptuals.
Diferents definicions sobre el significat de la demanda– Aspectes circumscrits.
La presentació de la demanda. El relat, els llenguatges analògics , la narrativa de la demanda.
Condicionants que recauen sobre la demanda.
Condicionants de la visió professional. – La lectura de la demanda.
Treballar i clarificar la demanda.

L'entrevista en Treball Social Tipus d’entrevista segons procés, estructura, objectius i entrevistat
Enquadrament de l’entrevista o setting
Fases de l’entrevista
Posicionament de l'entrevistador. Qualitats imprescindibles de l'entrevistador
Transferència i contratransferència en l’entrevista
Habilitats i instruments per entrevistar
La primera entrevista, l’entrevista de devolució, l’entrevista de seguiment
L’anamnesi i la recollida de dades
Elements per ordenar la informació: genograma, mapa de relacions familiars
La intervenció social des de diferents models


Model psicodinamic
Model d’intervenció en crisi
Model centrat en la tasca
Model sistèmic
Model en xarxa

-Bases conceptuals, objectius i metodologia.

-Valores y ètica del model. Naturalesa de la relació Treballador social – usuari

-Sociologia de la pràctica. Avaluació del model.