Guia docent Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Química |
català |
Enginyeria Tècnica Industrial especialitat en Química Industrial (1993) |
Assignatures |
SIMULACIÓ D'OPERACIONS UNITÀRIES |
Continguts |
DADES IDENTIFICATIVES | 2009_10 |
Assignatura | SIMULACIÓ D'OPERACIONS UNITÀRIES | Codi | 20021234 | |||||
Ensenyament |
|
Cicle | 1er | |||||
Descriptors | Crèd. | Crèd. teoria | Crèd. pràctics | Tipus | Curs | Període | ||
4.5 | 1.5 | 3 | Optativa | Primer |
Competències | Objectius d'aprenentatge | Continguts |
Planificació | Metodologies | Atenció personalitzada |
Avaluació | Fonts d'informació | Recomanacions |
Tema | Subtema |
Descripció funcionament assignatura | Normes de funcionament de l'assignatura, metodologia... |
Sessió I: Inici no traumàtic per a principiants... | Presentació de l’assignatura Simulació de processos Què és? Per a què serveix? Què necessita? Quins son los punts forts i febles? Aspen Plus®/HYSYS Survival Kit: - Dades bàsiques: unitats, informes... - Selecció de components - Com es pot seleccionar un model termodinàmic adient per a l’estimació de propietats? Equacions d’estat o models d’estimació del coeficient d’activitat? Quins components segueixen la Llei de Henry? - Definir les corrents: composició, cabal, pressió i temperatura - Definir els equips: condicions d’operació i/o especificacions dels productes Graus de llibertat (per fi serveixen per alguna cosa!) - Com connectar les operacions unitàries? Generar el diagrama de flux |
Sessió II: centrem-nos en l’operació unitària líder, la destil·lació |
- Resolució d’un cas trucat ( = per a principiants) |
Sessió III: l’hora de la veritat de les columnes de destil·lació |
Resolució d’un cas (relativament senzill) |
Sessió IV: stop, think & go |
El ratolí, el simulador i la pressa de decisions: - Classificar les especificacions de disseny: optimitzable, inviolable i flexible - Quina és la influencia de XX en XY? Resoldre + casos + complexos + ràpidament - Comparar entre diferents alternatives per optimitzar un procés Quants objectius n’hi ha? Tenen tots la mateixa importància? Com es comporta el model davant de les variacions típiques? ± 5-10% Tentrada, Pentrada, qentrada, composició alimentació... - Com solucionar els problemes de convergència? Potser li demanem un objectiu impossible d’assolir? Proporcionar valors estimats - Criteris de dimensionament? Com/quan/quins/per què s’apliquen? - Inundació i pèrdua de càrrega - Som capaços de discernir quina és la informació important entre la immensa quantitat de taules de resultats? - I l’esperit crític? Creiem el 50% del que escoltem, el 75% del que veiem i el 100% del que el simulador ens diu Analitzem la resposta de forma gràfica: perfils, tendències... - Una imatge val més que mil taules: que passin els ratolins, però no els elefants! El simulador només dona prediccions - El model s’ajusta a la realitat o la realitat al model? Validar les prediccions amb dades! |
Sessió V: anem al cor del procés, el reactor |
- Resolució d’un cas trucat ( = per a principiants) |
Sessió VI: l’estat estacionari no es suficient |
Convergeix: resultats factibles És molt comú trobar situacions anòmales, ambigües i/o contradictòries: el fluid circula en direcció contrària... L’estratègia de control mai és única - No tots els llaços tenen la mateixa rellevància - Les variables no són independents |
Sessió VII: demostreu que podeu resoldre un cas amb reactors continus tipus tanc agitat i flux pistó |
Resolució d’un cas (relativament senzill) |
Sessió VIII: un nou tipus de separació basada en l’equilibri líquid-líquid |
Resolució d’un cas (relativament senzill) |
Sessió IX (3 de novembre): modelització d’un procés sencer |
Resolució del procés de producció d’estiré: reactors, extractors, bombes, bescanviadors de calor i columnes de destil·lació |
Sessió X: modelització d’un procés sencer una mica més complex |
Resolució del procés de producció del ciclohexà: reactors, bescanviadors de calor, bombes, flash i columnes de destil·lació |
Sessió XI i XII: una altra volta de rosca. Primer modelitzar i després optimitzar | Resolució d’un cas basat en columnes de destil·lació |
Sessió XIII i XIV: una altra volta de rosca. Primer modelitzar i després optimitzar |
Resolució d’un cas basat en reactors continu tanc agitat i flux en pistó |
Sessió XV: per acabar... |
Resolució de dubtes més freqüents Simulacre d’examen en condicions reals |