Mestre Especialitat en Educació Especial (1997) |
Assignatures |
RELIGIÓ I CULTURA |
Programa |
DADES IDENTIFICATIVES | 2007_08 |
Assignatura | RELIGIÓ I CULTURA | Codi | 11091214 | |||||
Ensenyament |
|
Cicle | 1er | |||||
Descriptors | Crèd. | Crèd. teoria | Crèd. pràctics | Tipus | Curs | Període | ||
4.5 | 3 | 1.5 | Optativa | Primer |
Objectius | Recomanacions | Metodologia docent |
Metodologia avaluació | Programa | Perfil de competències |
Fonts d'informació |
Tema | Subtema |
Tema 1. Significat antropològic de la religió 1.1. Obertura a la realitat. L’absolut com a horitzó del creixement humà. 1.2. Els sabers sobre la religió. 1.3. Qué entenem per religió. 1.4. L´ estructura del fet religiós: les hierofanies i les mediacions. 1.5. L’essència del fet religiós. 1.6. Vida religiosa i vida profana. 1.7. La mediació simbòlica: símbols, mites i ritus. Tema 2. Les grans religions profètiques: Judaisme, Cristianisme, Islamisme 2.1. La religió judeo-israelita. Monoteisme. Creences. La Torà i El Sefer Torah. Temple i sinagoga. Celebracions. Símbols. Calendari. Festes. 2.2. El Cristianisme. Aspectes històrics. Dimensió teològica i eclesial. Jesús de Natzaret, el Crist i la primera comunitat. Cicles litúrgics. Festes. 2.3. L’Islam. Mahoma: trets biogràfics. Al.là i les creences musulmanes. La Xara, l’Alcorà i la Sunna. Divisions de l’islamisme. Obligacions o pilars bàsics. Lloc de culte: la mesquita. L’any islàmic i les festes. Tema 3. Religió i cultura moderna: interpretacions i actituds davant la religió 3.1. El plantejament de la qüestió en l´ateisme modern i l’autocrítica des del cristianisme. 3.2. Reaccions davant el fet religiós: secularització i increença. 3.3. L’àmbit de l’ateisme humanista dels segles XIX i XX: L. Feuerbach, K. Marx, F. Nietzche, S. Freud. 3.4. Experiència de Déu i realització de l’ésser humà. 3.5. El Déu cristià com a realització radical de l’home. |