2007_08
Guia docent 
Facultat de Lletres
A A 
català 
 
Filologia Catalana (2001)
 Assignatures
  LITERATURA CATALANA MEDIEVAL II
   Continguts
Tema Subtema
I.- DISSOLUCIÓ I REINVENCIÓ DEL TEATRE EN L’ÈPOCA MEDIEVAL.

II. EL RENAIXEMENT DE LES CIUTATS. INTEGRACIÓ DE L'ACTIVITAT DRAMÀTICA EN LA VIDA SOCIAL (ss. XIII-XIV).

III. EL TEATRE DEL PODER (s.XV).
I.1. La teatralitat difusa: Entreteniment i diversió en la societat romànica.
I.1.1. L'activitat dels joglars.
I.1.2. La festa popular: Llibertats desembrines, reis efímers, festa de l’ase i carnaval.
I.2. Orígens de la teatralitat religiosa: el cerimonial cristià i els primers drames litúrgics (s.X-XII): Resurrecció, Peregrins d’Emaús, Verges nícies i prudents.
I.3. L’espai sagrat: simbologia i articulació. Els espectacles pasquals de la Catedral de Vic. El mercader d’ungüents

II.1. L'ocupació litúrgica de la ciutat: el teatre religiós al carrer. La Festa de Corpus.
II.2. Les primeres representacions passionístiques: la Passió del Regne de Mallorca (1276-1349) i la seva difusió. El monòleg de Judes.
II.3. La representació asumpcionista de Tarragona (1388).

III.1. La ciutat en el temple: grans espectacles de les Catedrals.
III.1.1. La Passió Cíclica: Barcelona 1406, Elna 1415, Lleida 1453, Girona 1470, Tarragona 1472, Cervera 1477, Tàrrega 1480, Palma de Mallorca 1481 i pervivència fins 1691.
III.1.2. La Pentecosta: l’espectacle de la Palometa (València) o de la Colometa (Lleida).
III.1.3. L’Assumpció: València (c.1420), Lleida (c.1497) i Elx (c.1480-avui).
III.2. El cosmos en la ciutat: la ciutat convertida en escena.
III.2.1. L’Entrada Reial: Coronació de Martí l’Humà (1399) i Ferran d’Antequera (1414).
III.2.2. L’espectacle del poder: del Palau a la plaça. Instrumentalització política del teatre.
III.2.3. La festa i l'espectacle cortesà: l'experiència viva del "Tirant lo Blanc".