2018_19
Guia docent 
Facultat de Lletres
A A 
català 
Grau de Comunicació Audiovisual (2009)
 Assignatures
  TEORIA I ANÀLISI CINEMATOGRÀFICA I TELEVISIVA
   Continguts
Tema Subtema
0-Glossari introductori: Informació, Opinió, Crítica, Teoria i Anàlisi. Conceptes bàsics a tenir en compte.
Bibliografia de referència.

I- L’anàlisi cinematogràfica i televisiva: aproximació pràctica i estat de la qüestió. Panoràmica per les principals fonts, mitjans i sites de referència en l'anàlisi de cinema i televisió contemporanis.
II-Taller de crítica: elements per a l’anàlisi fílmic i televisiu. Conceptes i consideracions generals, qüestions d'estil, la llibertat creativa, l'estructura, per a qui escrivim?, els condicionants del mitjà on publiquem, elements a tenir en compte a l'hora de l'anàlisi (dels títols de crèdit als tipus de finals passant per l'estructura narrativa, gèneres i formats, modes de representació, punt de vista, ús dels elements propis de la posada en escena, la construcció de significat...)
III- Teories cinematogràfiques i televisives: introducció Introducció, manifestos d'avantguarda, reflexions ontològiques i el debat al voltant del so.
IV- Teories cinematogràfiques i televisives: les teories realistes.
Les tendències realistes després de la Segona Guerra Mundial. André Bazin i els teòrics del Neorrealisme. Cineastes de la imatge vs cineastes de la realitat. Del pla-seqüència com a element configurador de realisme. Vigència i llegat de les teories realistes al cinema contemporani.
V- Teories cinematogràfiques i televisives: la política dels autors i Cahiers du Cinéma.
Cahiers du cinéma i la configuració d'un model de crítica. La política dels autors. El (re)naixement de la cinefília. De què parlem quan parlem de canon cinematogràfic.

Andrew Sarris-> la teoria de l'autor arriba a Estats Units + Film Comment
Pauline Kael vs Andrew Sarris-> contra la teoria de l'autor
Influència de la política dels autors al cinema -> el cinema d'autor europeu, el New Hollywood
Podem parlar d'autors a la producció televisiva?
Contradiccions i problemes de de la teoria de l'autor
Noves formes de la teoria de l'autor al cinema contemporani: el vulgar auterism
VI- Teories cinematogràfiques i televisives: com s'analitza una sèrie de televisió? Analitzar la ficció televisiva: el repte teòric.
Coincidències i divergències entre l'anàlisi cinematogràfic i el televisiu.
La serialitat. Definició, història, formes televisives.
Qui detenta l'autoria en la ficció televisiva? Creador vs autor.
Tendències a la ficció televisiva contemporània.
Es pot parlar d'una "prestige tv"?
VII - La "gran teoria": lingüística, semiòtica i psicoanàlisi. El boom de la semiòtica arriba al cinema
El cinema entra a l'acadèmia.
Característiques, especificitats i limitacions de l'anàlisi semiòtic del cinema.
La gran sintagmàtica de Christian Metz.
Cinema i psicoanàlisi.
El significant imaginari de Christian Metz.
Identificació especular, voyeurisme i fetitxisme.
VIII - Les teories feministes i els estudis de gènere. On són les dones a la Història del cinema?
Pioneres rere les càmeres, la industrialització com a forma de marginació femenina, dones i avantguarda, dones i cinema d'autor, dones i cinema industrial, el cinema feminista, la situació avui en dia.
Pioneres de la teoria feminista
Laura Mulvey -> Cinema narratiu i plaer visual
Molly Haskell-> El rol de les dones al cinema de Hollywood i la reivindicació del 'woman's film'
Claire Johnston -> El “woman's cinema” com a contracinema
Aportacions posteriors
Donna Haraway -> Un manifest cyborg
Carol J. Clover -> La “final girl” i el gènere al cinema de terror contemporani
Mary Ann Doane -> La feminitat com a mascarada
Mari Ruti i Hilary Radner-> La crítica al postfeminisme, el neo-feminisme i la hiperfeminitat al cinema i la televisió dels anys noranta i dosmil.
A quines qüestions respon el feminisme en el cinema contemporani?
IX - Tercer Cinema, Quart Cinema i Multiculturalisme · El cinema com a dispositiu colonial.
· Símptomes de l'eurocentrisme en els canons, les teories i els referents hegemònics a l'hora de veure i analitzat cinema i ficció televisiva. Prejudicis negatius i prejudicis positius a l'hora d'aproximar-nos a altres cultures al cinema i la televisió. El whitewashing a Hollywood.
· El tercer cinema: concepte, teòrics i exemples específics.
· L'emergència d'un quart cinema.
· El multiculturalisme com a objectiu.
X - Últimes tendències · El cinema i la televisió alls estudis culturals.
· L'espectador com a crític -> reivindicació del fan i de la cultura participativa (Henry Jenkins).
· Nous reptes teòrics i noves formes de crítica a l'era digital.
· La teoria davant del cinema digital.
· Movie Mutations i la nova cinefília.
· Tendències i especificitats de la crítica a Internet.
·El videoassaig com a forma de crítica visual: teoria i pràctica.