2008_09
Guia docent 
Escola Tècnica Superior d`Enginyeria Química
A A 
català 
Enginyeria Tècnica Industrial especialitat en Química Industrial (1993)
 Assignatures
  SIMULACIÓ D'OPERACIONS UNITÀRIES
   Continguts
Tema Subtema
Descripció funcionament assignatura Normes de funcionament de l'assignatura, metodologia...
Sessió I: Inici no traumàtic per a principiants... Presentació de l’assignatura
Simulació de processos Què és? Per a què serveix? Què necessita? Quins son los punts forts i febles?
Aspen Plus®/HYSYS Survival Kit:
- Dades bàsiques: unitats, informes...
- Selecció de components
- Com es pot seleccionar un model termodinàmic adient per a l’estimació de propietats? Equacions d’estat o models d’estimació del coeficient d’activitat? Quins components segueixen la Llei de Henry?
- Definir les corrents: composició, cabal, pressió i temperatura
- Definir els equips: condicions d’operació i/o especificacions dels productes
Graus de llibertat (per fi serveixen per alguna cosa!)
- Com connectar les operacions unitàries? Generar el diagrama de flux
Sessió II: centrem-nos en l’operació unitària líder, la destil·lació
- Resolució d’un cas trucat ( = per a principiants)
Sessió III: l’hora de la veritat de les columnes de destil·lació
Resolució d’un cas (relativament senzill)
Sessió IV: stop, think & go
El ratolí, el simulador i la pressa de decisions:
- Classificar les especificacions de disseny: optimitzable, inviolable i flexible
- Quina és la influencia de XX en XY?
Resoldre + casos + complexos + ràpidament
- Comparar entre diferents alternatives per optimitzar un procés
Quants objectius n’hi ha? Tenen tots la mateixa importància?
Com es comporta el model davant de les variacions típiques? ± 5-10% Tentrada, Pentrada, qentrada, composició alimentació...
- Com solucionar els problemes de convergència? Potser li demanem un objectiu impossible d’assolir?
Proporcionar valors estimats
- Criteris de dimensionament? Com/quan/quins/per què s’apliquen?
- Inundació i pèrdua de càrrega
- Som capaços de discernir quina és la informació important entre la immensa quantitat de taules de resultats?
- I l’esperit crític? Creiem el 50% del que escoltem, el 75% del que veiem i el 100% del que el simulador ens diu
Analitzem la resposta de forma gràfica: perfils, tendències...
- Una imatge val més que mil taules: que passin els ratolins, però no els elefants!
El simulador només dona prediccions
- El model s’ajusta a la realitat o la realitat al model?
Validar les prediccions amb dades!
Sessió V: anem al cor del procés, el reactor
- Resolució d’un cas trucat ( = per a principiants)
Sessió VI: l’estat estacionari no es suficient
Convergeix: resultats factibles
És molt comú trobar situacions anòmales, ambigües i/o contradictòries: el fluid circula en direcció contrària...
L’estratègia de control mai és única
- No tots els llaços tenen la mateixa rellevància
- Les variables no són independents
Sessió VII: demostreu que podeu resoldre un cas amb reactors continus tipus tanc agitat i flux pistó
Resolució d’un cas (relativament senzill)
Sessió VIII: un nou tipus de separació basada en l’equilibri líquid-líquid
Resolució d’un cas (relativament senzill)
Sessió IX (3 de novembre): modelització d’un procés sencer
Resolució del procés de producció d’estiré: reactors, extractors, bombes, bescanviadors de calor i columnes de destil·lació
Sessió X: modelització d’un procés sencer una mica més complex
Resolució del procés de producció del ciclohexà: reactors, bescanviadors de calor, bombes, flash i columnes de destil·lació
Sessió XI i XII: una altra volta de rosca. Primer modelitzar i després optimitzar Resolució d’un cas basat en columnes de destil·lació
Sessió XIII i XIV: una altra volta de rosca. Primer modelitzar i després optimitzar
Resolució d’un cas basat en reactors continu tanc agitat i flux en pistó
Sessió XV: per acabar...
Resolució de dubtes més freqüents
Simulacre d’examen en condicions reals