Psicopedagogia (2003) |
Assignatures |
ASSESSORAMENT A INSTITUCIONS EDUCATIVES |
Fonts d'informació |
DADES IDENTIFICATIVES | 2009_10 |
Assignatura | ASSESSORAMENT A INSTITUCIONS EDUCATIVES | Codi | 11172101 | |||||
Ensenyament |
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Cicle | 2on | |||||
Descriptors | Crèd. | Crèd. teoria | Crèd. pràctics | Tipus | Curs | Període | ||
6 | 3 | 3 | Obligatòria | Primer | Segon |
Competències | Objectius d'aprenentatge | Continguts |
Planificació | Metodologies | Atenció personalitzada |
Avaluació | Fonts d'informació | Recomanacions |
Bàsica | ||||||||||
Els llibres ** són especialment recomanats (prova); * per a la continuada consulta n * VAILLANT, D. y MARCELO, C. (2001). Las tareas del formador. Archidona (Málaga): Ariel. n ** DOMINGO, J. (Coord.).(2001). Asesoramiento al centro educativo. Barcelona: Octaedro-EUB. n ** FERRERES, V.S. e IMBERNON, F. (Eds.). (1999). Formación y actualización para la función pedagógica. Madrid: Síntesis. n ** FERRERES, V.S. y MOLINA, E. (1995). La preparación del profesor para el cambio en la institución educativa. Barcelona: PPU. (Secundària) n ** MARCELO, C. y LÓPEZ, J. (COORD.) (1997). Asesoramiento curricular y organizativo en educación. Barcelona: Ariel. n ** RODRÍGUEZ ROMERO, M. M. (1996): El asesoramiento en educación. Málaga: Aljibe. n **FULLAN, M. i HARGREAVES, A. (1997). ¿Hay algo por lo que merezca la pena luchar por la escuela?. Sevilla: Publicaciones MCEP n **PLANIFICACIÓN... (2000). Planificación de la formación. Barcelona: EPISE/Training Club/Gestión 2000. n ‘LIDERAZGO Y ORGANIZACIONES QUE APRENDEN’. III Congreso Internacional sobre Dirección de Centros Educativos. Llibre de actes amb les ponències. 1063 pàgines.
n APPLE, M. y BEANE, J. A. (Comps.) (1997). Escuelas democráticas. Madrid: Morata. Madrid. n BASSEDAS, et. al. (2000). L’assessorament psicopedagògic a Catalunya: BCN: Graó. n BOLÍVAR, A. (1999).Cómo mejorar los centros educativos. Madrid: Síntesis n BOLÍVAR, A. (2000). Los centros educativos como organizaciones que aprenden. Promesas y realidades. Madrid: n BOLÍVAR, A., DOMINGO, J., FERNÁNDEZ CRUZ, M. (2001). La investigación biográfico-narrativa en educación. Enfoque y metodología. Madrid: n BONALS, J. (1995). El trabajo en equipo del profesorado. Barcelona: Graó. n BRETHOWER, D. y SMALLEY, K. (2000). La formación basada en los resultados. Madrid: Centro de Estudios Ramón Areces. n CAMPS, A. et. al. (2000). Recerca i formació en didàctica de la llengua. BCN: Graó. n CARRETERO, M. R., PUJOLÀS, P., SERRA, J. (2002). Un altre assessorament per a l'escola. L'assessorament psicopedagògic des d'una perspectiva comunitària. BCN:
n CORONEL J. M. (1997). “El asesor y la deconstrucción organizativa.” en Marcelo, C., López, J. (coords.)(1997). Asesoramiento curricular y organizativo en educación. BCN: Ariel educación. Pp. 173-185 n DEL POZO, P. (1997). Formación de Formadores. Madrid: Pirámide.
n DISEÑO... (2000). Diseño de programas formativos. Barcelona: EPISE - Training Club - Gestión 2000. n DOMINGO, J. y FERNÁNDEZ, M. (1999). Técnicas para el desarrollo personal y formación del profesorado. Bilbao: ICE Deusto. Cuaderno 10.Bilbao n ELLIOTT, J. (1999). “La relación entre «comprender» y «desarrollar» el pensamiento de los docentes.” En Pérez Gómez, Barquín, Angulo (edts.) Desarrollo Profesional del docente. Política, investigación y práctica. Madrid: Akal. Pp. 364-398 n ESCUDERO, J. M. (ed.) (1999). Diseño, desarrollo e innovación del currículum. Madrid: Síntesis. Col. DOE. n ESCUDERO, J. M. i LUIS, A. (edits.). (2006). La formación del profesorado y la mejora de la educación. Barcelona: Octaedro n ESSOMBA, M. A.(2006). Liderar escuelas interculturales e inclusivas.Equipos directivos y profesorado ante la diversidad cultural y la inmigración. BCN:Graó.
n FERNÁNDEZ CRUZ, M. (2006). Desarrollo Profesional Docente. Granada: Grupo editorial Universitario n FERRERES, V. S. (Coord.). (1997). El desarrollo profesional del docente. Evaluación de los Planes Provinciales de Formación. Barcelona: Oikos-tau. n FULLAN, M. y HARGREAVES, A. (1997).¿Hay algo por lo que valga la pena luchar en la escuela?. Sevilla: Publicaciones MCEP n GAIRÍN, J. (2000). “Cambio de cultura en las organizaciones que aprenden.” En Liderazgo y organizaciones que aprenden. III Congreso Internacional sobre Dirección de Centros Educativos. Bilbao: ICE de n GAN, F. (1999). Manual-guía para la elaboración de planes de formación: modelos y aplicaciones. Ejemplos prácticos:organización industrial y organización de servicios. Barcelona: Díaz de Santos n GAZÏEL, H.; WARNET, M. y CANTÓN, I. (2000). La calidad en los centros docentes del siglo XXI. Madrid: n GIMENO, J. (2000). La educación obligatoria: Su sentido educativo y social. Madrid: Morata. n GUINJOAN, M. y RIERA, J. M. (2000): Instrumentos para la gestión de la formación continua con criterios de la calidad ISO 9000. Barcelona: Díaz de Santos. n GUPTA, K. (2000): Guía práctica para evaluar necesidades. Madrid: Centro de Estudios Ramón Areces, S.A. n HALL, B. (2000). “El desarrollo de valores y las organizaciones que aprenden.” En Liderazgo y organizaciones que aprenden. III Congreso Internacional sobre Dirección de Centros Educativos. Bilbao: ICE de n HARGREAVES, A. (1996). Profesorado, cultura y postmodernidad. Cambian los tiempos, cambia el profesorado. Madrid: Morata. n HARGREAVES, A. (2003). Replantear el cambio educativo. Un enfoque renovador. Buenos Aires: Amorrortu
n IRANZO, P. (2001). “Análisis de un proceso de formación para innovar curricularmente en EI y EP ('Enseñar y aprender a escribir con un enfoque constructivista'): percepción de las condiciones en las que se da el trabajo en común de los profesores orientado a la mejora.” A Revista de Profesorado, núm. 4 v.2, pp. 27-38. Granada: UG http://www.ugr.es/~recfpro n IRANZO, P. (2005). ‘Experiencias de integración e interculturalidad en Cataluña’ al monogràfic ‘La mejora de la educación en contextos de desventaja’. A Revista de Profesorado, núm. 9 vol. 1 Granada :UG http://www.ugr.es/~recfpro n JACKSON, Ph. W. (1968-1996). La vida en las aulas. Madrid: Morata, 4ª ed. n KIRKPATRICK, D. L. (1999): Evaluación de Acciones Formativas: Los cuatro niveles. Barcelona: Training Club/ Gestión 2000/Epise
n MARCELO, C. (1994). Formación del profesorado para el cambio. Barcelona: EUB.(2ª edición). n MARCHESI, A. y MARTÍN, E. (1998): Calidad de la enseñanza en tiempos de cambio. Madrid: Alianza Editorial n MONEREO, C., i SOLÉ, n MURILLO, F.J. i MUÑOZ-REPISO, M. (coords.) (2002). La mejora de la escuela. Un cambio de mirada. BCN: Octaedro n NIETO, J. M. Y BOTÍAS, F. (2000): Los equipos de orientación educativa y psicopedagógica. El asesoramiento a centros escolares desde un análisis institucional. Barcelona: Ariel. n ORGANIZACIÓN... (2000). Organización y seguimiento de la formación. Barcelona: EPISE/Training Club/Gestión 2000 n PÉREZ, A. I. (1998). La cultura escolar en la sociedad neoliberal. Madrid: Morata
n Profesorado. Revista de curriculum y formación del profesorado. Grupo de investigación FORCE-HUMO386-Universidad de Granada. Format electrònic des de 2004 http://www.ugr.es/~recfpro n REVISTA ESPAÑOLA DE INVESTIGACIONES SOCIOLÓGICAS (1997). Monográfico: n SANTOS GUERRA, M. A. (1990). Hacer visible lo cotidiano. Teoría y práctica de la evaluación cualitativa de los centros escolares. Madrid: Akal Universitaria. n SANTOS GUERRA, M. A. (2000). La escuela que aprende. Madrid: Morata. n SANTOS GUERRA, M. A. (2000). La luz del prisma. Para comprender las organizaciones educativas. Málaga: Aljibe, 2ª edición n VILLA, A., SOLABARRIETA, J. (2000). “Roles y actitudes de equipo en las organizaciones que aprenden.” En Liderazgo y organizaciones que aprenden. III Congreso Internacional sobre Dirección de Centros Educativos. Bilbao: ICE de n ZABALZA, M. A. (1991). Los diarios de clase. Documento para estudiar cualitativamente los dilemas prácticos de los profesores. Barcelona: PPU.
7. BIBLIOGRAFÍA COMENTADABONALS, J. (1995). El trabajo en equipo del profesorado. Barcelona: Graó.
L’autor, a partir de la seva experiència com a assessor, analitza els components del treball en grup dels docents, planteja què fa que aquest treball estigui orientat a tasques comunes, és a dir, tasques d’equip, i com ha de situar-se la persona assessora per a contribuir al progrés de les tasques en contextos de millora escolar.Aspectes com els diferents rols, l’advertiment i aprofitament de la diversitat entre els docents, el disseny de les activitats conjuntes, i les característiques de les intervencions són el seu focus d’anàlisi i el fil conductor de les seves propostes.
CAMPS, A. et. al. (2000). Recerca i formació en didàctica de la llengua. BCN: Graó. És una obra coral on es presenten, a més de les línies actuals de recerca al voltant de la didàctica de les llengües, casos concrets on es defineixen els propòsits de cada investigació i les formes d’arribar a desenvolupar-les. Interessa en el sentit de saber que el terreny de la didàctica avança a mida que les experiències concretes s’analitzen de forma sistemàtica. També interessa conèixer les línies actuals de treball que concilien les pràctiques, els pensaments dels docents i el coneixement que se’n deriva, tot, en formes d’investigar ‘a mida’ dels docents.
DÍEZ, E. (1999). La estrategia del caracol. Un cambio cultural en una organización. Barcelona: Oikos-tau. En aquesta obra es planteja que els centres escolars són ‘organismes’ culturals on la història, els esdeveniments associats a les diferents persones, i els processos de comunicació entre els grups, construeixen les plataformes presents i determinen les possibilitats del futur. Enteses com a construccions culturals, interessarà entendre els ‘artefactes’ i ritus d’actuació, els valors i les creences que les ‘subcultures’ (de vegades en oposició) defensen. FULLAN, M. i HARGREAVES, A. (1997).¿Hay algo por lo que valga la pena luchar en la escuela? Sevilla: Publicaciones MCEP Des del context anglosaxó i fonamentats en treball directe amb centres i professors, els autors analitzen quines són les condicions en les que el treball orientat al canvi dels professors i dels centres s’esdevenen. Entenen, en primer lloc, que la tasca professional remet a la ‘persona total’ i al ‘centre total’: totals en tant que no es pot avançar en cap àmbit si no es compta amb la globalitat (cicles vitals, models educatius, expectatives, posicions ètiques i polítiques, etc.) Desenvolupen apartats dedicats a les diferents ‘cultures’ escolars (individualisme, ‘balcanització’, i tipus de col.laboració i/o cooperació) i s’ocupen, centralment, d’establir orientacions pel professorat, pels equips directius (ells parlen de ‘directors’) i per l’administració. Tot, per a que valgui la pena lluitar per l’escola.
HARGREAVES, A. (1996). Profesorado, cultura y postmodernidad. Cambian los tiempos, cambia el profesorado. Madrid: Morata.
El punt de vista d’aquesta obra és el canvi cultural entre ‘modernitat’ i ‘postmodernitat’. Aquest canvi cultural obliga, segons l’autor, a redefinir tant el paper de l’educació escolar com a resituar les funcions dels professors i de les organitzacions educatives: paradoxes, canvis en els continguts, les funcions, la forma de treballar, etc. Temes com la gestió del temps, la intensificació de l’activitat escolar, les hiperexigències o ‘culpabilitats’, juntament a les formes com es treballa en els centres, són, de forma interrelacionada, plantejaments ‘radicals’ i alhora necessaris que caracteritzen aquest llibre. VILLA, A., SOLABARRIETA, J. (2000). “Roles y actitudes de equipo en las organizaciones que aprenden.” En Liderazgo y organizaciones que aprenden. III Congreso Internacional sobre Dirección de Centros Educativos. Bilbao: ICE de L’article planteja reflexions al voltant, entre d’altres, dels següents continguts: - És diferent un grup d’un equip? - Cal analitzar quins rols diferents juguem les persones dins dels equips? Hi ha formes d’aprofitar la diversitat? - Hi ha components que caracteritzen els equips que poden aprendre de forma continuada? - Per la pervivència dels equips... ha d’haver dissensió o, per contra, és millor que no n’hi hagi?
8. LECTURES DE TREBALL
- TORRES, T. (2003). ‘¿La mejor estrategia docente?. La gestión del conocimiento.’ Educar, 32. pp. 9-24 (fotocopiadora) - IRANZO, P. (2001). “Análisis de un proceso de formación para innovar curricularmente en EI y EP ('Enseñar y aprender a escribir con un enfoque constructivista'): percepción de las condiciones en las que se da el trabajo en común de los profesores orientado a la mejora.” A Revista de Profesorado, núm. 4 v.2, pp. 27-38. Granada: UG http://www.ugr.es/~recfpro - IRANZO, P. (2005). ‘Experiencias de integración e interculturalidad en Cataluña’ al monogràfic ‘La mejora de la educación en contextos de desventaja’. A Revista de Profesorado, núm. 9 vol. 1 Granada :UG http://www.ugr.es/~recfpro - ESSOMBA, M. À. (2006). ‘PIFDEI: Modelo de dinamización de un claustro para liderar el cambio hacia la escuela inclusiva’ a Essomba, M. À. Liderar escuelas interculturales e inclusivas. BCN: Graó - SANTOS GUERRA, M. A. (2005). “La escuela que aprende. Retos, dificultades y esperanzas.” Article presentat per l’autor al MRP. (*moodle) - SANTOS GUERRA, M. A. (1994).’Las relaciones en la escuela: perspectiva tridimensional’ a Entre bastidores. Málaga: Aljibe. Cap. 4 pp. 57-74 (fotocopiadora) - VILLA, A., SOLABARRIETA, J. (2000). “Roles y actitudes de equipo en las organizaciones que aprenden.” En Liderazgo y organizaciones que aprenden. III Congreso Internacional sobre Dirección de Centros Educativos. Bilbao: ICE de - BASSEDAS, et. al. (2000). ‘La intervenció psicopedagògica des d’una perspectiva institucional’ a L’assessorament psicopedagògic a Catalunya: BCN: Graó. Cap. 11(fotocopiadora)
b.FASE D’APROFUNDIMENT n MURILLO, P. (2000). Estrategias centradas en el asesoramiento para la innovación. Documento policopiado s/r (fotocopiadora) n HALL, B. (2000). “El desarrollo de valores y las organizaciones que aprenden.” En Liderazgo y organizaciones que aprenden. III Congreso Internacional sobre Dirección de Centros Educativos. Bilbao: ICE de n GAIRÍN, J. (2000). “Cambio de cultura en las organizaciones que aprenden.” En Liderazgo y organizaciones que aprenden. III Congreso Internacional sobre Dirección de Centros Educativos. Bilbao: ICE de n FERNÁNDEZ SIERRA, J. i RODRÍGUEZ FERNÁNDEZ, A. (2001). ‘Claves para la dinamización interna’. Cuadernos de Pedagogia. n. 302, Maig (fotocopiadora) n SERRAT, A. (1994). ‘La dinamización de los equipos docentes. Aula de innovación Edcucativa. N. 28-29, Juliol-Agost (fotocopiadora) n AAVV. (1997). ‘Formación en centros. Una oportunidad para la innovación’. Cuadernos de Pedagogia. n. 263, Novembre (fotocopiadora) |
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Complementària | ||||||||||