2013_14
Guia docent 
Facultat de Ciències de l'Educació i Psicologia
A A 
català 
 
Grau de Psicologia (2009)
 Assignatures
  PSICOLOGIA DE L'EDUCACIÓ II
   Continguts
Tema Subtema
Mòdul 1. Pràctiques educatives, contextos d’educació i el seu impacte en els processos d’aprenentatge i desenvolupament. Desenvolupament, aprenentatge, cultura i educació.La diversitat de les pràctiques educatives en els àmbits d'educació formal, no formal i informal. Aprendre i ensenyar en la societat de la informació. L’aprenentatge al llarg i ample de la vida. El perfil i la pràctica del professional actual de la Psicologia de l'Educació.
Mòdul 2. L’acció educativa en l’àmbit escolar: la visió constructivista sociocultural de l’ensenyament i l’aprenentatge. Principis bàsics de l'enfocament socioconstructivista de l'educació per a l'estudi i anàlisi de les pràctiques educatives escolars. El triangle interactiu com a unitat bàsica dels processos d’ensenyament i aprenentatge. Construcció de significats, atribució de sentit i ajust de l’ajuda educativa en les pràctiques educatives escolars.
Mòdul 3. L'aprenentatge escolar i l'elaboració del significat. Els components cognitius de l'aprenentatge. Aprenentatge i construcció del coneixement en les pràctiques educatives escolars. La naturalesa de l’aprenentatge significatiu. L’aprenentatge significatiu en relació amb altres tipus d’aprenentatge. Condicions per afavorir l’aprenentatge significatiu. Els coneixements previs: concepte, característiques i funcionalitat.

Criteris generals per elaborar una proposta potencialment significativa dels continguts d’aprenentatge. Tipus de continguts. L’ensenyament i l’aprenentatge de conceptes, procediments, i d’actituds i valors. Característiques comunes i diferencials de l’ensenyament i l’aprenentatge dels diferents tipus de continguts. La relació entre aprenentatge de continguts i el desenvolupament i adquisició de competències.

Ensenyament i aprenentatge de procediments i ús estratègic del coneixement. Característiques i components de l’ús estratègic del coneixement. Condicions de l’ensenyament per a l’aprenentatge de l’ús estratègic del coneixement
Mòdul 4. L'aprenentatge escolar i l'atribució de sentit. Els components motivacionals, afectius i relacionals en l'aprenentatge escolar, i la influència educativa Motivació, metes i estratègies motivadores per facilitar l’aprenentatge escolar. Les característiques motivacionals de l’alumnat. Motivació i enfocaments de l’aprenentatge escolar. Intervenció educativa i motivació.

Representacions, atribucions i expectatives mútues en l’aprenentatge escolar. Implicacions de la representació d’un mateix i l’autoestima en l’aprenentatge escolar. Els patrons atribucionals i les expectatives i representacions mútues de professorat i alumnat en el procés i en els resultats de l’aprenentatge escolar. Intervenció educativa i components afectius i relacionals de l’aprenentatge escolar.
Modul 5. Activitat conjunta en els processos d'ensenyament i aprenentatge escolar. Ajudar a aprendre. El desenvolupament de la pràctica docent: ensenyança i assitència a l’alumnat a la zona de desenvolupament proper. El principi d’ajust de l'ajuda educativa. Interacció entre professorat i alumnat i mecanismes d'influència educativa. El traspàs del control del professorat a l’alumnat. La construcció de sistemes de significats compartits.

Interacció entre alumnes i organització social de les activitats escolars. Col·laborar entre iguals per aprendre. Mecanismes psicològics i factors moduladors de la construcció de coneixement en col·laboració.