Mòdul 1. Pràctiques educatives, contextos d’educació i el seu impacte en els processos d’aprenentatge i desenvolupament. |
Desenvolupament, aprenentatge, cultura i educació.La diversitat de les pràctiques educatives en els àmbits d'educació formal, no formal i informal. Aprendre i ensenyar en la societat de la informació. L’aprenentatge al llarg i ample de la vida. El perfil i la pràctica del professional actual de la Psicologia de l'Educació. |
Mòdul 2. L’acció educativa en l’àmbit escolar: la visió constructivista sociocultural de l’ensenyament i l’aprenentatge. |
Principis bàsics de l'enfocament socioconstructivista de l'educació per a l'estudi i anàlisi de les pràctiques educatives escolars. El triangle interactiu com a unitat bàsica dels processos d’ensenyament i aprenentatge. Construcció de significats, atribució de sentit i ajust de l’ajuda educativa en les pràctiques educatives escolars.
|
Mòdul 3. L'aprenentatge escolar i l'elaboració del significat. Els components cognitius de l'aprenentatge. |
Aprenentatge i construcció del coneixement en les pràctiques educatives escolars. La naturalesa de l’aprenentatge significatiu. L’aprenentatge significatiu en relació amb altres tipus d’aprenentatge. Condicions per afavorir l’aprenentatge significatiu. Els coneixements previs: concepte, característiques i funcionalitat.
Criteris generals per elaborar una proposta potencialment significativa dels continguts d’aprenentatge. Tipus de continguts. L’ensenyament i l’aprenentatge de conceptes, procediments, i d’actituds i valors. Característiques comunes i diferencials de l’ensenyament i l’aprenentatge dels diferents tipus de continguts. La relació entre aprenentatge de continguts i el desenvolupament i adquisició de competències.
Ensenyament i aprenentatge de procediments i ús estratègic del coneixement. Característiques i components de l’ús estratègic del coneixement. Condicions de l’ensenyament per a l’aprenentatge de l’ús estratègic del coneixement
|
Mòdul 4. L'aprenentatge escolar i l'atribució de sentit. Els components motivacionals, afectius i relacionals en l'aprenentatge escolar, i la influència educativa |
Motivació, metes i estratègies motivadores per facilitar l’aprenentatge escolar. Les característiques motivacionals de l’alumnat. Motivació i enfocaments de l’aprenentatge escolar. Intervenció educativa i motivació.
Representacions, atribucions i expectatives mútues en l’aprenentatge escolar. Implicacions de la representació d’un mateix i l’autoestima en l’aprenentatge escolar. Els patrons atribucionals i les expectatives i representacions mútues de professorat i alumnat en el procés i en els resultats de l’aprenentatge escolar. Intervenció educativa i components afectius i relacionals de l’aprenentatge escolar.
|