Guia docent Facultat de Ciències de l'Educació i Psicologia |
català |
Grau d'Educació Primària (Campus Terres de l'Ebre) (2009) |
Assignatures |
ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE LES LLENGÜES I |
Continguts |
DADES IDENTIFICATIVES | 2014_15 |
Assignatura | ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE LES LLENGÜES I | Codi | 11244101 | |||||
Ensenyament |
|
Cicle | 1r | |||||
Descriptors | Crèd. | Tipus | Curs | Període | ||||
6 | Obligatòria | Segon | AN |
Competències | Resultats d'aprenentage | Continguts |
Planificació | Metodologies | Atenció personalitzada |
Avaluació | Fonts d'informació | Recomanacions |
Tema | Subtema |
1. Marc teòric. Terminologia bàsica. |
1.1. El currículum de llengües. Funcionalitat del llenguatge oral i de l’escrit. Marc normatiu: • Currículum • Projecte Educatiu • Pla lingüístic de centre • Programació Competències Bàsiques Competències Transversals Tractament de les diverses llengües • AICLE/CLIL Estructures lingüístiques comunes. Avaluació Fonaments normatius |
2. Bases psicolingüístiques de l’adquisició de la llengua. |
2.1. Teories de l’adquisició: - Conductisme Skinner - Innatisme Chomsky - Cognitivisme Bruner - Interaccionisme Vigotsky Rondal 2.2 Desenvolupament lingüístic dels infants: Relació entre el desenvolupament psicològic, neurològic i orgànic i el desplegament del domini lingüístic. * Desenvolupament comunicatiu i lingüístic. *Desenvolupament narratiu. |
3. Adquisició de la llengua oral. Metodologia i estratègies pel treball a l'aula. |
3.1. Comunicació 3.1.1. Elements paralingüístics • Llenguatge corporal • Onomatopeies • Trets paratextuals 3.1.2. Interacció 3.1.3. Habilitats comunicatives 3.1.4. Estratègies • D’ajust i comunicació • De gestió de la comunicació i la conversa • D’interacció verbal Exercicis, tècniques i recursos d’expressió oral. Orientacions 3.2. Llenguatge 3.2.1. Índex de complexitat narrativa 3.2.2. Semàntica 3.2.3. Morfosintaxi 3.2.4. Ús d'estratègies d'intervenció lingüística - La narració. 3.3. Parla 3.3.1. organització del sistema fonològic 3.3.1.1. Estimulació atenció auditiva • Entrenament auditiu • Sons i sorolls • Anàlisi-síntesi auditiva • Ritme i melodia • Atenció auditiva 3.3.1.2. Pràctica articulatòria • Entrenament fonèmic 3.3.2. La consciència fonològica com a base del desenvolupament del llenguatge escrit (lectura i escriptura). 3.3.2.1. conceptes 3.3.2.2. activitats - Orientacions i tècniques de correcció de l’expressió oral. - Avaluació |
4. La immersió lingüística. |
• Característiques • Marc Legal • Llei de Normalització lingüística (1983) 4.1. Introducció a la llengua estrangera. • 2a llengua vs. Llengua estrangera • Llei d’interdependència lingüística. Cummins • Rituals d’aula i activitats • Estratègies per desenvolupar l’ús del llenguatge. • Recursos del Departament 4.2. Factors que intervenen en l’adquisició de llengües. |
5. Mètodes didàctics d’ensenyament de llengües. |
5.1. Enfocaments tradicionals: Gramàtica per traducció i estructuralisme. • Gramàtica per traducció • Mètode audiolingual • Estructuralisme • Cognitivisme. 5.2. Enfocament comunicatiu: Ensenyament basat en tasques i aprenentatge per problemes (PBL). - Plantejament competencial. |