2022_23
Guia docent 
Facultat de Ciències de l'Educació i Psicologia
A A 
català 
 
Doble titulació de grau en Educació Infantil i en Educació Primària (2013)
 Assignatures
  ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE LES MATEMÀTIQUES III
   Continguts
Tema Subtema
Tema 1: Principis per a la didàctica a l'etapa. Les competències matemàtiques a desenvolupar. Les fonts de coneixement. Els estàndards curriculars (nctm) i els estàndards comuns per a les matemàtiques (nctm). Altres fonts d'informació (bibliografia, pràctica a l'aula, xarxa, etc.). El currículum.
Conceptes i nomenclatura a utilitzar.
L'adquisició de competència matemàtica
La seqüenciació dels aprenentatges. Anàlisi competencial d’activitats
Tema 2: La numeració posicional i les operacions suma i resta.
El sentit numèric i la comprensió de la numeració posicional.
L'adquisició de les estructures additives: sentit de les operacions. Destreses de càlcul mental. Els càlculs xifra a xifra (algorismes de suma i algorismes de resta).
Dels primers conceptes numèrics a l'assoliment del valor de posició. Xifres i nombres. Sentit de la magnitud d'un nombre. Dificultats i recursos específics.
Principis per al desenvolupament del sentit numèric i el càlcul additiu comprensiu
El sentit de les operacions Suma i Resta (estructura additiva). Els diferents contexts funcionals (cardinal, temps, mesura, diners....)i les possibles dificultats amb alumnes de cicle inicial.
Tema 3: Les operacions producte i divisió a Primària.
Sentits de les operacions. Càlcul mental i càlcul escrit. Algorismes.
Diferents significats de l'operació producte i de l'operació divisió. Diferents representacions gràfiques del producte
Recursos específics. La divisió com a inversa del producte. Extensió dels càlculs multiplicatius a nombres de dues xifres. El paper dels zeros finals.
La divisió com a raó o com a repartiment i raonaments corresponents del càlcul implicat. Recursos visuals.
Algorismes. El sentit del residu en una divisió
Tema 4: El treball de resolució de problemes al llarg de l’etapa.
Els problemes i la competència matemàtica. Problemes i exercicis. Els problemes aritmètics bàsics i la resolució des de mètodes propis a mètodes experts. Recursos. Altres tipus de problemes. Activitats de recerca i d’experimentació matemàtica.
Dificultats i recursos en la resolució de problemes no trivials.
Tema 5: Dels nombres naturals a les fraccions i el nombre decimal.
La mesura de magnituds lineals. Usos de les fraccions: la relació part/tot; les particions de les unitats de mesura; punts a la recta. Altres usos de la fracció: quocient entre dos enters. la fracció com a raó. Concepte i ús de nombres decimals. Operacions amb decimals. La divisió amb quocient decimal. El quocient com a nombre mixt. El raonament proporcional. Noció i càlcul de percentatges. Resolució de problemes.
La quantificació de magnituds contínues. Tria d'unitats de mesura i partició d'aquestes (precisió).
Contextos d’ús de fraccions i estratègies de representació. Habilitats de càlcul i resolució de situacions amb fraccions.
De les fraccions al nombre decimal (valor de posició de les xifres).
Càlcul amb nombres decimals. La divisió decimal.
Contextos d'ús de la noció de %. Problemes quotidians. El % i les fraccions senzilles.
Tema 6: La didàctica del bloc estadística i atzar.
Estadística descriptiva. Recollida i representació de dades. Lectura d’informació en gràfics estadístics. Jocs i nocions bàsiques de probabilitat.
Mesures d’una distribució: moda, mitjana i mediana. Jocs en els que intervé l’atzar. La noció i càlcul simple de probabilitat d’un esdeveniment.