Guia docent Facultat de Ciències de l'Educació i Psicologia |
català |
Doble titulació de grau en Educació Infantil i en Educació Primària (2013) |
Assignatures |
ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE LES MATEMÀTIQUES III |
Continguts |
DADES IDENTIFICATIVES | 2023_24 |
Assignatura | ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE LES MATEMÀTIQUES III | Codi | 11904115 | |||||
Ensenyament |
|
Cicle | 1r | |||||
Descriptors | Crèd. | Tipus | Curs | Període | ||||
6 | Obligatòria | Cinquè | AN |
Competències | Resultats d'aprenentage | Continguts |
Planificació | Metodologies | Atenció personalitzada |
Avaluació | Fonts d'informació | Recomanacions |
Tema | Subtema |
Tema 1: Principis per a la didàctica a l'etapa. Les competències matemàtiques a desenvolupar. Les fonts de coneixement. Els estàndards curriculars (nctm) i els estàndards comuns per a les matemàtiques (nctm). Altres fonts d'informació (bibliografia, pràctica a l'aula, xarxa, etc.). | El currículum. Conceptes i nomenclatura a utilitzar. L'adquisició de competència matemàtica La seqüenciació dels aprenentatges. Anàlisi competencial d’activitats |
Tema 2: La numeració posicional i les operacions suma i resta. El sentit numèric i la comprensió de la numeració posicional. L'adquisició de les estructures additives: sentit de les operacions. Destreses de càlcul mental. Els càlculs xifra a xifra (algorismes de suma i algorismes de resta). |
Dels primers conceptes numèrics a l'assoliment del valor de posició. Xifres i nombres. Sentit de la magnitud d'un nombre. Dificultats i recursos específics. Principis per al desenvolupament del sentit numèric i el càlcul additiu comprensiu El sentit de les operacions Suma i Resta (estructura additiva). Els diferents contexts funcionals (cardinal, temps, mesura, diners....)i les possibles dificultats amb alumnes de cicle inicial. |
Tema 3: Les operacions producte i divisió a Primària. Sentits de les operacions. Càlcul mental i càlcul escrit. Algorismes. |
Diferents significats de l'operació producte i de l'operació divisió. Diferents representacions gràfiques del producte Recursos específics. La divisió com a inversa del producte. Extensió dels càlculs multiplicatius a nombres de dues xifres. El paper dels zeros finals. La divisió com a raó o com a repartiment i raonaments corresponents del càlcul implicat. Recursos visuals. Algorismes. El sentit del residu en una divisió |
Tema 4: El treball de resolució de problemes al llarg de l’etapa. Els problemes i la competència matemàtica. Problemes i exercicis. Els problemes aritmètics bàsics i la resolució des de mètodes propis a mètodes experts. Recursos. Altres tipus de problemes. Activitats de recerca i d’experimentació matemàtica. |
Dificultats i recursos en la resolució de problemes no trivials. |
Tema 5: Dels nombres naturals a les fraccions i el nombre decimal. La mesura de magnituds lineals. Usos de les fraccions: la relació part/tot; les particions de les unitats de mesura; punts a la recta. Altres usos de la fracció: quocient entre dos enters. la fracció com a raó. Concepte i ús de nombres decimals. Operacions amb decimals. La divisió amb quocient decimal. El quocient com a nombre mixt. El raonament proporcional. Noció i càlcul de percentatges. Resolució de problemes. |
La quantificació de magnituds contínues. Tria d'unitats de mesura i partició d'aquestes (precisió). Contextos d’ús de fraccions i estratègies de representació. Habilitats de càlcul i resolució de situacions amb fraccions. De les fraccions al nombre decimal (valor de posició de les xifres). Càlcul amb nombres decimals. La divisió decimal. Contextos d'ús de la noció de %. Problemes quotidians. El % i les fraccions senzilles. |
Tema 6: La didàctica del bloc estadística i atzar. Estadística descriptiva. Recollida i representació de dades. Lectura d’informació en gràfics estadístics. Jocs i nocions bàsiques de probabilitat. |
Mesures d’una distribució: moda, mitjana i mediana. Jocs en els que intervé l’atzar. La noció i càlcul simple de probabilitat d’un esdeveniment. |