Guia docent Facultat de Ciències de l'Educació i Psicologia |
català |
Grau en Educació Primària (2009) |
Assignatures |
ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE LES MATEMÀTIQUES II |
Continguts |
DADES IDENTIFICATIVES | 2023_24 |
Assignatura | ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE LES MATEMÀTIQUES II | Codi | 11234106 | |||||
Ensenyament |
|
Cicle | 1r | |||||
Descriptors | Crèd. | Tipus | Curs | Període | ||||
6 | Obligatòria | Tercer | AN |
Competències | Resultats d'aprenentage | Continguts |
Planificació | Metodologies | Atenció personalitzada |
Avaluació | Fonts d'informació | Recomanacions |
Tema | Subtema |
TEMA 1. El currículum de Matemàtiques a Primària El currículum actual. Blocs de contingut i processos. Principis per a la didàctica a l'etapa. Les competències matemàtiques a desenvolupar. Les fonts de coneixement. Els estàndards curriculars (nctm) i els estàndards comuns per a les matemàtiques(nctm). Altres fonts d'informació (bibliografia, pràctica a l'aula, xarxa...) |
El currículum. Conceptes i nomenclatura a utilitzar. L'adquisició de competència matemàtica La seqüenciació dels aprenentatges. Blocs de contingut. Processos i competències. Criteris d’avaluació. Elements per dissenyar i presentar una Unitat Didàctica (UD) en aquesta àrea. El treball de formació inicial en aquesta assignatura: Competència matemàtica i competència didàctica dels mestres Conceptes i nocions bàsiques de la didàctica del llenguatge numèric a l'etapa. Inici a disseny d'activitats d'aula ( plantejaments adients i formes de presentació d'UD). Valoració d'activitats ja dissenyades (textos, pràctica escolar...) |
Tema 2. El treball de resolució de problemes al llarg de l’etapa |
Els problemes i la competència matemàtica. Problemes i exercicis. Els problemes aritmètics bàsics i la resolució des de mètodes propis a mètodes experts. Recursos. Altres tipus de problemes. Activitats de recerca i d’experimentació matemàtica. |
TEMA 3. Dels nombres naturals a les fraccions i els nombres decimals 3.1 La mesura de magnitudes lineals 3.2 Usos de les fraccions: la relació part/tot; les particions de les unitats de mesura; punts a la recta. Altres usos de la fracció: quocient entre dos enters. La fracció com a raó. 3.3 Concepte i ús de nombres decimals. Operacions amb decimals. La divisió amb quocient decimal. |
La quantificació de magnituds contínues. Tria d'unitats de mesura i partició d'aquestes (precisió) Contextos d'ús de fraccions i estratègies de representació. Habilitats de càlcul i resolució de situacions amb fraccions. De les fraccions al nombre decimal (valor de posició de les xifres) Càlcul amb nombres decimals. La divisió decimal. |
Tema 4. Els inicis del raonament proporcional a Primària 4.1 Els nombres relatius. Activitats i problemes de raonament proporcional. 4.2 Noció i càlculs de percentatges. |
El quocient com a nombre mixt. El raonament proporcional. Noció i càlcul de percentatge. Els raonaments amb fraccions i % exigibles als mestres. (Problemes amb fraccions i percentages) Contextos d'ús de la noció de %. Problemes quotidians. El % i les fraccions senzilles. |
TEMA 5. Elements bàsics de didàctica de l’Estadística i noció de probabilitat Classificació i tipus de dades per treballar a Primària. Taules i altres diagrames. Gràfics de freqüència. Escales i la noció de mitjana aritmètica. Jocs i nocions bàsiques de probabilitat. Problemes i activitats de estadística i probabilitat pels mestres. |
Estadística descriptiva. Recollida i representació de dades. Taules de doble entrada i diagrames de Venn. Lectura d’informació en gràfics: Gràfics de freqüència, Diagrama de barres, Diagrama de sectors. Altres gràfics. Idea de distribució estadística. Lectura de valors. Mesures d’una distribució: moda, mitjana i mediana. La noció i càlcul simple de probabilitat d’un esdeveniment: Succés segur, possible, impossible. Mesura de la probabilitat. Jocs en els que intervé l’atzar per a l'aula. |