2015_16
Guia docent 
Facultat de Ciències de l'Educació i Psicologia
A A 
català 
 
Grau d'Educació Social (2009)
 Assignatures
  MEDIACIÓ SOCIAL I CULTURAL
   Continguts
Tema Subtema
1. LA MEDIACIÓ: Visions des de la conflictologia i el context de les discrepàncies interpersonals o intergrupals.
Cultura de Pau i de la gestió dialogant i apreciativa de conflictes, si s'escau a través de la mediació.
1.1 La cultura de Pau, diàleg cooperatiu i, si s'escau, gestió dels conflictes a través de la mediació.
1.2 Dimensió positiva i apreciativa del conflicte.
1.3. Conflictologia, gestió de conflictes i mediació.
1.4. Psicologia i factors emocionals del conflicte.
1.5. Conflictes mediables o no mediables
1.6. Pacifisme i no violència en front de la confrontació armada entre grups i persones. Cultura de Pau i activitats de motivació i participació. Casos pràctics com el DENIP.
1.7 Principis i escoles de mediació
1.7.1. Models: tradicional-lineal, transformatiu, circular-narratiu
1.7.2, Model apreciatiu. Metodologia de diàleg apreciatiu. Cas pràctic: World cafè.
1.7.3. Estratègies de la pràctica de cadascun d'ells i tipologia de casos en que es recomana el seu ús.
2. REGULACIÓ JURÍDICA DE LA MEDIACIÓ.
Entitats promotores i col·laboradores.
2.1. La normativa de l'Estat Espanyol i de Catalunya.
2.2. Llibre III codi civil. Fundacions i associacions
2.3. Llibre 5e. del Codi Civil Català. Conflicte i convivència.
2.4 Directives europea. Visió internacional
2.5. El Centre de Mediació de Dret Privat de Catalunya: Competències i funcions.
2.5. Funció dels Col·legis professionals i associacions de persones mediadores.
3. ELS PARTICIPANTS, EL CONTEXT I FACTORS CLAUS EN LA MEDIACIÓ: 3.1. PERSONES O GRUPS IMPLICATS EN EL CAS.
a) Interaccions amb els entorns propers, aspectes emocionals, comunitari, sociocultural, laboral, ...
b) Metodologia participativa, empoderament i ajut al diàleg i la comunicació
c) Assessorament d'altres professionals.

3.1 PERSONES MEDIADORES:
a) Coneixements, competències i codi de conducta de les persones mediadores. Tècniques, estratègies, eines i recursos
b) Factors rellevants, personals i de l'entorn, que afecten les conductes de les persones.
c) Altres competències: Llengües estrangeres, TIC, dimensió artística, emocional, acompanyament en el procés,...

3.3. MARC CONTEXTUAL:
a) Actuacions i programes de mediació en l'àmbit local - comunitari i del teixit social.
b)Ciutat Educadora i mediació.
c) La mediació en el marc dels Programes Educatius Europeus: disseny i gestió de programes. El cas pràctic dels Erasmus Plus.
4. ÀMBITS DE MEDIACIÓ. 4.1. La cultura de Pau, el diàleg i la mediació, espai de participació i sector emergent, procés de maduresa social.
4.2 Mediació comunitària: Civisme, convivència ciutadana, polítiques públiques i governança. Casos pràctics en Comunitat de veïns, espais oberts, mobbing,
4.3. Mediació en salut i hospitalària.
4.4. Mediació i intermediació intercultural i interreligiosa.
4.5 Mediació judicial i justícia restaurativa: Mesures Penals Alternatives, TBC, ... Justícia de proximitat.
4.6 Mediació en l'àmbit familiar: divorci, infància, gent gran, herències, ...
4.7 Mediació en l'àmbit escolar i la seva correlació comunitària. El RRI, sancions i mediació.
4.8. Mediació en altres sectors: Dicapacitats, gent gran, menors, ...
4.9.Mediació a les organitzacions i comunitats de propietaris i veïns,
4.10. Mediació mercantil: comercial, hipotecària,
4.11. Mediació laboral i correlació amb l'arbitratge.
4.12. Mediació ambiental
4.13. Cultura de la Pau global, intergrupal i interpersonal.
4.14. Altres institucions i ens per a la gestió de conflictes: Jutjat de Pau, Arbitratge, ...
5. PROCÉS I PRÀCTICA DE LA MEDIACIÓ: Quan es pot mediar, com fer una mediació i factors clau. 5.1. La pràctica de la mediació, en funció dels àmbits i tipologia dels casos o conflictes. "Empowerment" dels implicats.
5.2. Mediació pràctica: Casos mediables, procés inicial, desenvolupament, finalització, seguiment i avaluació. Procés administratiu i de registre.
5.3. serveis d'informació i orientació per part dels serveis de Justícia i col·legis professionals: Servei Informació SIM i SOM
5.3. Avaluació dels processos de mediació: Conceptes, metodologia i eines d'avaluació.
5.4. La mediació en el context de les TIC i les xarxes socials.
5.5. La comunicació i aspectes emocionals, factors clau en la mediació.