Guia docent Facultat de Lletres |
català |
Grau de Llengua i Literatura Catalanes (2009) |
Assignatures |
LITERATURA |
Continguts |
DADES IDENTIFICATIVES | 2014_15 |
Assignatura | LITERATURA | Codi | 12254001 | |||||
Ensenyament |
|
Cicle | 1r | |||||
Descriptors | Crèd. | Tipus | Curs | Període | ||||
12 | Formació bàsica | Primer | AN |
Competències | Resultats d'aprenentage | Continguts |
Planificació | Metodologies | Atenció personalitzada |
Avaluació | Fonts d'informació | Recomanacions |
Tema | Subtema |
TEMARI PRIMER QUADRIMESTRE 1. NOCIONS DE TEORIA I CRÍTICA LITERÀRIA 1.1. Què són la Teoria Literària i la literatura comparada? 1.2. Què entenem per literatura. 1.3. De l'escriptura a la lectura: El paper de la lectura en la "construcció" del text |
L'ESCRIPTURA I LA LECTURA. Diversos tipus de lectures possibles en la contemporaneïtat. Lectura i comprensió de textos teòrics |
2 EL DISCURS LITERARI 2.1 Introducció general als gèneres literaris |
L'enunciació i la partició dels gèneres |
3. ELS GÈNERES NARRATIUS 3.1. La novel·la com a gènere 3.2. La perspectiva narrativa. 3.3. Concepte d'intertextualitat. |
De "La Poètica" d'Aristòtil al concepte modern del gènere Un gènere de gèneres Punt de vista i focalització La recepció |
4. ELS GÈNERES POÈTICS 4.1. Concepte i correlat objectiu. 4.2. El llenguatge poètic 4.3. El ritme. |
Raons de la mètrica Lectura i comentari de fragments de textos |
5. ELS GÈNERES DRAMÀTICS 5.1. El teatre i el text. 5.2. La representació. |
El conflicte La situació d'enunciació en el teatre Experiències actuals, fronteres del gènere |
6. Corrents teòrics i metodologies crítiques per a l'estudi de la Literatura | Descripció breu |
TEMARI SEGON QUADRIMESTRE TEMA 1. (TEORIA/ febrer i març) Plantejament literari, històric i social de la narrativa entre 1925 i 1939 (dictadura i república). Marc general en relació al context sociocultural i polític: – El vehicle narratiu: la depuració i flexibilització de la prosa – La represa de la novel·la – Els models narratius – Influències europees – Editorials i col·leccions – Funció social de la crítica: publicacions, periodistes culturals i crítics – El públic lector Materials: fragments de llibres i articles sobre el tema (dossier penjat al Moodle i a la copisteria). Altra bibliografia: s’indica en el tema i es comenta a classe. |
Quadre cronològic del segle XX (1 o 2 sessions. No es passa cap dossier d’aquesta introducció). Plantejaments ideològics en connexió: històrics, socials, estètics, literaris. |
TEMA 2. (PRÀCTICA DEL TEMA 1/ febrer i març) Comentaris de textos dels següents autors: Carles Soldevila, Miquel Llor, C. A. Jordana, Sebastià Juan Arbó, Mercè Rodoreda, Teresa M. Vernet i altres. Materials: textos fotocopiats (dossier penjat al Moodle i a la copisteria). Les parts TEÒRICA I PRÀCTICA del TEMA 1 es combinaran en el treball de classe. Caldrà, doncs, tenir sempre a classe els dos dossiers mentre es treballi aquest tema. |
Aplicació pràctica dels continguts del tema anterior sobre textos. |
TEMA 3. (abril) Josep M. de Sagarra - Estudi crític general de la seva obra, amb atenció especial a la narrativa. - Lectura íntegra de la novel·la Vida privada: comentari a classe. Materials: fragments de llibres i articles sobre l’obra de Sagarra, en especial la narrativa, i sobre la novela·la Vida privada (dossier penjat al Moodle i a la copisteria). Novel·la: Vida privada, en una de les edicions existents. |
- Estudi crític general de la seva obra - Lectura íntegra de Vida privada: comentari a classe |
TEMA 4. (maig) La narrativa i els narradors dels anys trenta projectats a l’exili: Comentaris de textos: Vicenç Riera Llorca i la voluntat de recuperació de la memòria dels trenta. Altres autors: Domènec Guansé, Odó Hurtado, C. A. Jordana (El món de Joan Ferrer), Pere Calders, Mercè Rodoreda … Materials: es facilitaran (Moodle i copisteria) en el moment oportú. |
Estudi d'alguns/es autors/es i lectura i comentari de textos |