2017_18
Guia docent 
Facultat de Lletres
A A 
català 
Grau de Llengua i Literatura Catalanes (2009)
 Assignatures
  LITERATURA I SOCIETAT
   Continguts
Tema Subtema
INTRODUCCIÓ
L'entorn virtual: eines i recursos de l'espai
En aquest primer bloc es pretén aconseguir que els estudiants coneguin:
. La temporalització
. Distribució de les activitats al llarg del curs
. La avaluació
. Els objectius de l’assignatura
1. Literatura i societat: la visió sociològica. La proposta de Pierre Bourdieu.
1.1. La literatura com a espai social i econòmic en el món contemporani.
Paper de la crítica, el cànon, els intel.lectuals
Centres de poder en el món cultural

Com funcionen:
1. Empreses editorials.
2. Agències literàries
3. RUTES LITERÀRIES
4. Premis i FESTIVALS LITERARIS
5. Escoles de Lletres
6. Centres culturals on es promou la literatura
7. Clubs de lectura
8. Biblioteques, etc.
2. La literatura com a imatge del món. La proposta d’Auerbach.
2.1. Observació del funcionament d’alguns mites com a element modelitzador.
1. Mites extrets d’Ovidi. Les Metamorfosis (Licàon. Píram i Tisbe. Aracné. Cadmus i el drac. Proteu. Orfeu i Eurídice. Pigmalió. Actéon). Mites de Perseu i Andròmeda; Prometeu.
2. Models renaixentistes, barrocs, neoclàssics. El model de W. Shakespeare: Romeu i Julieta. El model de Mary W. Shelley: Frankenstein. El model de Kafka: La metamorfosi. La llegenda de sant Jordi, la princesa i el drac.
3. Versions contemporànies: Boris Vian, “Le loup garou”. Patricia Higsmith, “Notas de una cucaracha respetable”. Quim Monzó, “Gregor”.
4. Les sèries modernes de no-morts i la licantropia. Els mites a l’univers de Marvel.
5. Creacions plàstiques (escultura, pintura, tapís, etc.) dels mites observats.