Guia docent Facultat de Lletres |
català |
Grau de Llengua i Literatura Hispàniques (2009) |
Assignatures |
LITERATURA |
Continguts |
DADES IDENTIFICATIVES | 2018_19 |
Assignatura | LITERATURA | Codi | 12264001 | |||||
Ensenyament |
|
Cicle | 1r | |||||
Descriptors | Crèd. | Tipus | Curs | Període | ||||
12 | Formació bàsica | Primer | AN |
Competències | Resultats d'aprenentage | Continguts |
Planificació | Metodologies | Atenció personalitzada |
Avaluació | Fonts d'informació | Recomanacions |
Tema | Subtema |
TEMARI PRIMER QUADRIMESTRE 1. NOCIONS DE TEORIA LITERÀRIA 1.1. Què són la Teoria Literària i la literatura comparada? 1.2. Què entenem per literatura. 1.3. De l'escriptura a la lectura: El paper de la lectura en la "construcció" del text 2 EL DISCURS LITERARI 2.1 Introducció general als gèneres literaris 3. ELS GÈNERES NARRATIUS 3.1. La novel•la com a gènere 3.2. La perspectiva narrativa. 3.3. Concepte d'intertextualitat. 4. ELS GÈNERES POÈTICS 4.1. Concepte i correlat objectiu. 4.2. El llenguatge poètic 4.3. El ritme. 5. ELS GÈNERES DRAMÀTICS 5.1. El teatre i el text. 5.2. La representació. 6. Corrents teòrics i metodologies crítiques per a l'estudi de la literatura |
De Plató i Aristòtil a la Semiòtica i els corrents del postestructuralisme. La interpretació del text. Diversos tipus de lectures possibles en la contemporaneïtat L'enunciació i la partició dels gèneres De "La Poètica" d'Aristòtil al concepte modern del gènere Un gènere de gèneres. Punt de vista i focalització Raons de la mètrica. Lectura i comentari de fragments de textos . El conflicte. La situació d'enunciació en el teatre. Experiències actuals, fronteres del gènere Descripció breu |
TEMARI DEL SEGON QUADRIMESTRE 1. Introducción a los géneros literarios 2. El contexto de la obra literaria: la España de la Restauración 3. El concepto de autoría 4. Los discursos de novela: 5. Vetusta y la simbología del espacio: espacios interiores y exteriores 6. Tres días y tres años: tiempo y orden del discurso 7. Estructura de la obra: narración, historia y discurso 8. Los personajes: 9. El Realismo: 10. El Naturalismo en la novela: 11. La formulación del erotismo: 12. Perspectivas feministas en La Regenta 13. La recepción de la obra: |
1.1. Poesía, teatro y narrativa: temas, subgéneros literarios y comentario de textos 1.2. Literatura dentro de la literatura: las lecturas de Ana Ozores y el teatro calderoniano en Vetusta 3.1. Leopoldo Alas “Clarín”, autor de La Regenta 3.2. Autor-narrador y lector-narratario 4.1. Punto de vista y focalización 4.2. Las voces de los personajes o modos de enunciación 8.1. Tipologías narratológicas 8.2. Procedimientos de caracterización en La Regenta 9.1. Orígenes y desarrollo de la novela realista 9.2. Pintura de costumbres, pintura de caracteres e ironía en La Regenta 10.1. Zola y los orígenes del Naturalismo y su debate en la literatura española 10.2. Medio social y herencia en La Regenta 11.1. Costumbres sexuales y anomalías médicas: presentar la transgresión 11.2. Histeria y lecturas psicoanalíticas de La Regenta 13.1. Reacciones contemporáneas 13.2. Inserción en el canon actual |