2018_19
Guia docent 
Facultat de Lletres
A A 
català 
Grau de Llengua i Literatura Hispàniques (2009)
 Assignatures
  LITERATURA
   Continguts
Tema Subtema
TEMARI PRIMER QUADRIMESTRE
1. NOCIONS DE TEORIA LITERÀRIA
1.1. Què són la Teoria Literària i la literatura comparada?
1.2. Què entenem per literatura.
1.3. De l'escriptura a la lectura: El paper de la lectura en la "construcció" del text

2 EL DISCURS LITERARI 2.1 Introducció general als gèneres literaris

3. ELS GÈNERES NARRATIUS
3.1. La novel•la com a gènere
3.2. La perspectiva narrativa.
3.3. Concepte d'intertextualitat.

4. ELS GÈNERES POÈTICS
4.1. Concepte i correlat objectiu.
4.2. El llenguatge poètic
4.3. El ritme.

5. ELS GÈNERES DRAMÀTICS
5.1. El teatre i el text.
5.2. La representació.

6. Corrents teòrics i metodologies crítiques per a l'estudi de la literatura
De Plató i Aristòtil a la Semiòtica i els corrents del postestructuralisme.


La interpretació del text. Diversos tipus de lectures possibles en la contemporaneïtat


L'enunciació i la partició dels gèneres
De "La Poètica" d'Aristòtil al concepte modern del gènere


Un gènere de gèneres. Punt de vista i focalització


Raons de la mètrica. Lectura i comentari de fragments de textos .

El conflicte. La situació d'enunciació en el teatre. Experiències actuals, fronteres del gènere



Descripció breu
TEMARI DEL SEGON QUADRIMESTRE
1. Introducción a los géneros literarios

2. El contexto de la obra literaria: la España de la Restauración

3. El concepto de autoría

4. Los discursos de novela:

5. Vetusta y la simbología del espacio: espacios interiores y exteriores

6. Tres días y tres años: tiempo y orden del discurso

7. Estructura de la obra: narración, historia y discurso

8. Los personajes:

9. El Realismo:

10. El Naturalismo en la novela:


11. La formulación del erotismo:

12. Perspectivas feministas en La Regenta

13. La recepción de la obra:
1.1. Poesía, teatro y narrativa: temas, subgéneros literarios y comentario de textos
1.2. Literatura dentro de la literatura: las lecturas de Ana Ozores y el teatro calderoniano en Vetusta



3.1. Leopoldo Alas “Clarín”, autor de La Regenta
3.2. Autor-narrador y lector-narratario


4.1. Punto de vista y focalización
4.2. Las voces de los personajes o modos de enunciación




8.1. Tipologías narratológicas
8.2. Procedimientos de caracterización en La Regenta

9.1. Orígenes y desarrollo de la novela realista
9.2. Pintura de costumbres, pintura de caracteres e ironía en La Regenta

10.1. Zola y los orígenes del Naturalismo y su debate en la literatura española
10.2. Medio social y herencia en La Regenta

11.1. Costumbres sexuales y anomalías médicas: presentar la transgresión
11.2. Histeria y lecturas psicoanalíticas de La Regenta

13.1. Reacciones contemporáneas
13.2. Inserción en el canon actual