2008_09
Guia docent 
Facultat de Lletres
A A 
català 
 
 
Periodisme (2004)
 Assignatures
  CREACIÓ I GESTIÓ D'EMPRESES DE COMUNICACIÓ
   Continguts
Tema Subtema
Mòdul 1: L’empresa de comunicació 1. L’empresa de comunicació
1.1 Definició i conceptes bàsics. Què entenem per empresa de comunicació.
1.2 Tipologia d’estructura organitzativa de les empreses de comunicació.
1.3 Formes jurídiques bàsiques.

2. El sector de la comunicació a l’era de la convergència
2.1. El reptes i oportunitats de l’economia del coneixement.
2.2 Panorama del sector: el pes del sector audiovisual en el global d’indústries culturals.
2.3. Transformacions empresarials: les estratègies i el posicionament dels grans grups de comunicació.
2.4 Qui és qui en els mercats locals, regionals, nacional i internacional.

3. La gestió de l’empresa de comunicació
3.1 Titularitat empresarial: sector públic vs. sector privat
3.2 Marc legal en el sector de la comunicació: marc legal en premsa, ràdio, televisió, internet, telecomunicacions. Règim de concessions i concursos administratius.
3.3 Models organitzatius.
3.4 La visió estratègica: missió i objectius.
3.5 Organització empresarial: àrees funcionals.
3.6 Eines de gestió i control: el balanç i el compte d’explotació. Ràtios de control.
3.7 La direcció: perfil, estils, lideratge.
3.8 Política de RRHH.

4. Comercialització i Màrqueting
4.1 Direcció Comercial: organització, gestió, anàlisi d’oportunitats, creació i gestió d’equips, marginalitat, variable preu.
4.2 Màrqueting: pla de màrqueting, investigació, consumidor, promoció.
Mòdul 2: Creació d’una empresa de comunicació 1. La idea de negoci
1.1 De la idea a l’oportunitat de negoci.
1.2 Viabilitat de la idea.
1.3 L’empresari: perfil de l’empresari emprenedor.

2. El pla d’empresa
2.1 Introducció: per què serveix?
2.2 Estructura bàsica del pla d’empresa.
2.3 Elaboració i fases del pla d’empresa.
2.4 Aspectes formals del pla: metodologia, redacció, presentació.

3. El projecte d’empresa I: Definició de negoci. Investigació de mercats
3.1 Descripcions bàsiques del projecte: definició del negoci, descripció dels productes o serveis.
3.2 Investigació de mercats:
3.2.1 Anàlisi del macroentorn: factors socials, demogràfics, polítics, econòmics, tecnològics.
3.2.2. Anàlisi del microentorn: identificació del mercat potencial, anàlisi de la competència, anàlisi dels proveïdors, anàlisi de la intermediació, estimació de la quota de mercat.
3.3 Anàlisi interna: producte o servei, finançament i organització general.
3.4 El disseny de l’empresa: dimensió de l’empresa, localització, estructura organitzativa i recursos humans.

4. El projecte d’empresa II: Màrqueting i Comercialització
4.1 Introducció: conceptes bàsics.
4.2 Objectius comercials: quota de mercat i xifra de vendes.
4.3 Posicionament: proposta de posicionament.
4.4 Investigació: segments, nínxols de mercat.
4.5 El pla de màrqueting: màrqueting mix, producte, preu, distribució i comunicació.
4.6 El control del pla de màrqueting.
4.7 Organització comercial.

5. El projecte d’empresa III: Viabilitat econòmica-financera
5.1 El pla d’inversions.
5.2 El pla de finançament: recursos propis, recursos aliens, ajudes i subvencions financeres.
5.3 El compte de resultats: a curt, mig i llarg termini.
5.4 El compte de tresoreria: Cobraments i pagaments del primer any.
5.5 El balanç: evolució patrimonial.

6. El projecte d'empresa IV: La forma jurídica
6.1 Persones físiques: concepte.
6.2 Persones físiques, formes: Empresari individual, comunitat de béns, societat civil.
6.3 Persones jurídiques: concepte.
6.4 Persones jurídiques, formes: Societat de Responsabilitat Limitada, Societat Anònima, Societat Anònima Laboral, Societat de Responsabilitat Limitada Laboral, Societat Col•lectiva, Societat Cooperativa. Societat Comanditària Simple i per accions.

7. El projecte d’empresa V : constitució
7.1 Tràmits de constitució.
7.2 Tràmits administratius.