2013_14
Guia docent 
Facultat de Lletres
A A 
català 
Grau de Llengua i Literatura Catalanes (2009)
 Assignatures
  LITERATURA
   Continguts
Tema Subtema
TEMARI PRIMER QUADRIMESTRE



1. NOCIONS DE TEORIA I CRÍTICA LITERÀRIA

1.1. Què són la Teoria Literària i la literatura comparada?
1.2. Què entenem per literatura.
1.3. De l'escriptura a la lectura: El paper de la lectura en la "construcció" del text
L'ESCRIPTURA I LA LECTURA.
Diversos tipus de lectures possibles en la contemporaneïtat.
Lectura i comprensió de textos teòrics
2 EL DISCURS LITERARI

2.1 Introducció general als gèneres literaris
L'enunciació i la partició dels gèneres
3. ELS GÈNERES NARRATIUS
3.1. La novel·la com a gènere
3.2. La perspectiva narrativa.
3.3. Concepte d'intertextualitat.
De "La Poètica" d'Aristòtil al concepte modern del gènere
Un gènere de gèneres
Punt de vista i focalització
La recepció
4. ELS GÈNERES POÈTICS

4.1. Concepte i correlat objectiu.
4.2. El llenguatge poètic
4.3. El ritme.
Raons de la mètrica
Lectura i comentari de fragments de textos
5. ELS GÈNERES DRAMÀTICS

5.1. El teatre i el text.
5.2. La representació.
El conflicte
La situació d'enunciació en el teatre
Experiències actuals, fronteres del gènere
6. Corrents teòrics i metodologies crítiques per a l'estudi de la Literatura Descripció breu
TEMARI SEGON QUADRIMESTRE


TEMA 1. (TEORIA/ febrer i març) Plantejament literari, històric i social de la narrativa entre 1925 i 1939 (dictadura i república). Marc general en relació al context sociocultural i polític:

– El vehicle narratiu: la depuració i flexibilització de la prosa
– La represa de la novel·la
– Els models narratius
– Influències europees
– Editorials i col·leccions
– Funció social de la crítica: publicacions, periodistes culturals i crítics
– El públic lector

Materials: fragments de llibres i articles sobre el tema (dossier penjat al Moodle i a la copisteria).

Altra bibliografia: s’indica en el tema i es comenta a classe.
Quadre cronològic del segle XX (1 o 2 sessions. No es passa cap dossier d’aquesta introducció).

Plantejaments ideològics en connexió: històrics, socials, estètics, literaris.
TEMA 2. (PRÀCTICA DEL TEMA 1/ febrer i març) Comentaris de textos dels següents autors:

Carles Soldevila, Miquel Llor, C. A. Jordana, Sebastià Juan Arbó, Mercè Rodoreda, Teresa M. Vernet i altres.

Materials: textos fotocopiats (dossier penjat al Moodle i a la copisteria).

Les parts TEÒRICA I PRÀCTICA del TEMA 1 es combinaran en el treball de classe. Caldrà, doncs, tenir sempre a classe els dos dossiers mentre es treballi aquest tema.
Aplicació pràctica dels continguts del tema anterior sobre textos.
TEMA 3. (abril) Josep M. de Sagarra


- Estudi crític general de la seva obra, amb atenció especial a la narrativa.
- Lectura íntegra de la novel·la Vida privada: comentari a classe.

Materials: fragments de llibres i articles sobre l’obra de Sagarra, en especial la narrativa, i sobre la novela·la Vida privada (dossier penjat al Moodle i a la copisteria).


Novel·la: Vida privada, en una de les edicions existents.
- Estudi crític general de la seva obra
- Lectura íntegra de Vida privada: comentari a classe
TEMA 4. (maig) La narrativa i els narradors dels anys trenta projectats a l’exili:

Comentaris de textos:

Vicenç Riera Llorca i la voluntat de recuperació de la memòria dels trenta.

Altres autors: Domènec Guansé, Odó Hurtado, C. A. Jordana (El món de Joan Ferrer), Pere Calders, Mercè Rodoreda …



Materials: es facilitaran (Moodle i copisteria) en el moment oportú.
Estudi d'alguns/es autors/es i lectura i comentari de textos