Guia docent Facultat de Lletres |
català |
Grau de Llengua i Literatura Catalanes (2009) |
Assignatures |
LITERATURA |
Continguts |
DADES IDENTIFICATIVES | 2017_18 |
Assignatura | LITERATURA | Codi | 12254001 | |||||
Ensenyament |
|
Cicle | 1r | |||||
Descriptors | Crèd. | Tipus | Curs | Període | ||||
12 | Formació bàsica | Primer | AN |
Competències | Resultats d'aprenentage | Continguts |
Planificació | Metodologies | Atenció personalitzada |
Avaluació | Fonts d'informació | Recomanacions |
Tema | Subtema |
TEMARI PRIMER QUADRIMESTRE 1. NOCIONS DE TEORIA LITERÀRIA 1.1. Què són la Teoria Literària i la literatura comparada? 1.2. Què entenem per literatura. 1.3. De l'escriptura a la lectura: El paper de la lectura en la "construcció" del text 2 EL DISCURS LITERARI 2.1 Introducció general als gèneres literaris 3. ELS GÈNERES NARRATIUS 3.1. La novel•la com a gènere 3.2. La perspectiva narrativa. 3.3. Concepte d'intertextualitat. 4. ELS GÈNERES POÈTICS 4.1. Concepte i correlat objectiu. 4.2. El llenguatge poètic 4.3. El ritme. 5. ELS GÈNERES DRAMÀTICS 5.1. El teatre i el text. 5.2. La representació. 6. Corrents teòrics i metodologies crítiques per a l'estudi de la literatura |
De Plató i Aristòtil a la Semiòtica i els corrents del postestructuralisme. La interpretació del text. Diversos tipus de lectures possibles en la contemporaneïtat L'enunciació i la partició dels gèneres De "La Poètica" d'Aristòtil al concepte modern del gènere Un gènere de gèneres. Punt de vista i focalització Raons de la mètrica. Lectura i comentari de fragments de textos . El conflicte. La situació d'enunciació en el teatre. Experiències actuals, fronteres del gènere Descripció breu |
TEMARI SEGON QUADRIMESTRE TEMA 1. Plantejament literari, històric i social de la narrativa entre 1925 i 1939 (dictadura i república). Marc general en relació al context sociocultural i polític: |
– El vehicle narratiu: la depuració i flexibilització de la prosa – La represa de la novel•la – Els models narratius – Influències europees – Editorials i col•leccions – Funció social de la crítica: publicacions, periodistes culturals i crítics – El públic lector Materials: fragments de llibres i articles sobre el tema (dossier: a la copisteria). Altra bibliografia: s’indica en el tema i es comenta a classe. |
TEMA 2. Comentaris de textos dels següents autors: Carles Soldevila, Miquel Llor, C. A. Jordana, Sebastià Juan Arbó, Mercè Rodoreda, Teresa M. Vernet i altres. |
Materials: textos fotocopiats (dossier: a la copisteria). Les parts TEÒRICA I PRÀCTICA del TEMA 1 es combinaran en el treball de classe. Caldrà, doncs, tenir sempre a classe els dos dossiers mentre es treballi aquest tema. |
TEMA 3. Josep M. de Sagarra - Estudi crític general de la seva obra, amb atenció especial a la narrativa. - Lectura íntegra de la novel•la Vida privada: comentari a classe |
Materials: fragments de llibres i articles sobre l’obra de Sagarra, en especial la narrativa, i sobre la novela•la Vida privada (dossier: a la copisteria). Novel•la: Vida privada, en una de les edicions existents. |