2015_16
Guia docent 
Facultat de Lletres
A A 
català 
Grau de Llengua i Literatura Hispàniques (2009)
 Assignatures
  LITERATURA
   Continguts
Tema Subtema
TEMARI PRIMER QUADRIMESTRE
1. NOCIONS DE TEORIA LITERÀRIA
1.1. Què són la Teoria Literària i la literatura comparada?
1.2. Què entenem per literatura.
1.3. De l'escriptura a la lectura: El paper de la lectura en la "construcció" del text

2 EL DISCURS LITERARI 2.1 Introducció general als gèneres literaris

3. ELS GÈNERES NARRATIUS
3.1. La novel•la com a gènere
3.2. La perspectiva narrativa.
3.3. Concepte d'intertextualitat.

4. ELS GÈNERES POÈTICS
4.1. Concepte i correlat objectiu.
4.2. El llenguatge poètic
4.3. El ritme.

5. ELS GÈNERES DRAMÀTICS
5.1. El teatre i el text.
5.2. La representació.

6. Corrents teòrics i metodologies crítiques per a l'estudi de la literatura
De Plató i Aristòtil a la Semiòtica i els corrents del postestructuralisme.


La interpretació del text. Diversos tipus de lectures possibles en la contemporaneïtat


L'enunciació i la partició dels gèneres
De "La Poètica" d'Aristòtil al concepte modern del gènere


Un gènere de gèneres. Punt de vista i focalització


Raons de la mètrica. Lectura i comentari de fragments de textos .

El conflicte. La situació d'enunciació en el teatre. Experiències actuals, fronteres del gènere



Descripció breu
TEMARI DEL SEGON QUADRIMESTRE
1. Poesía clásica: de Garcilaso a Meléndez Valdés
1.1. Temas y subgéneros poéticos
1.2. La función poética y la retórica
1.3. Garcilaso, Fray Luis, místicos y neoclásicos.
2. Teatro barroco:
2.1. Subgéneros teatrales
2.2. Calderón de la Barca y la “comedia nueva”
2.3. El concepto de la honra: El médico de su honra
3. El contexto de la España de la Restauración
4. Leopoldo Alas “Clarín”, autor de La Regenta:
4.1. Autor-narrador
4.2. Lector-narratario
5. Los discursos de La Regenta:
5.1. La focalización o punto de vista
5.2. Las voces de los personajes o modos de enunciación
6. Vetusta y la simbología del espacio:
6.1. Espacios interiores y exteriores
7. Tres días y tres años: tiempo y orden del discurso
8. Estructura de la obra:
8.1. Narración, historia y discurso
9. Los personajes:
9.1. Tipología y construcción
9.2. La educación sentimental de Ana Ozores
10. Realismo e ironía:
10.1. La novela realista europea
10.2. La novela del “romanticismo desilusionado”
10.3. Ironía y parodia como procedimientos críticos
11. El Naturalismo en la novela:
11.1. El debate del Naturalismo en la literatura española
11.2. Las fuerzas sociales y la herencia
12. Erotismo y sensualidad: lecturas psicoanalíticas
13. Perspectivas feministas en La Regenta
14. La recepción de La Regenta:
14.1. Reacciones contemporáneas
14.2. En el canon actual